جشنواره سی و نهمسینمای ایراننقد فیلم

نقد فیلم روشن

نقد فیلم روشن
نقد فیلم روشن

کادر سینمایی روشن

عومل فیلم

نویسنده و کارگردان فیلم روشن : روح الله حجازی

بازیگران: رضا عطاران، سارا بهرامی، سیامک انصاری و میرطاهر مظلومی

نقد فیلم روشن

فیلم روشن، ششمین فیلم سید روح اله حجازی، برخلاف پیچیدگی‌های آثار گذشته فیلمساز، که به طور کلی جوهر تنش و قالب متعارف سینمای او، ناشی از قرار گرفتن ظاهر در مقابل باطن، ابهامات منطقی، سرشار از تعلیق و روایت معماگونه بوده، روح اله حجازی در اثر جدید خود، در کادری روشن، همانگونه که در طول فیلم بارها به آن اشاره و تاکید می‌شود، محدوده دید مخاطب را گسترده تر می‌کند. تعمدا همه چیز فوکوس می‌شود تا تماشاگر شاهد عمق میدان بیشتری باشد.

خط داستانی فیلم روشن کاملا سر راست است. همانطور که از عنوان فیلم، نحوه پرداخت فیلم و عنوان شخصیت اصلی فیلم روشن، با بازی رضا عطاران مشخص است، همه چیز بسیار واضح در کادر سینمایی فیلمساز اتفاق می افتد. روح اله حجازی همچنان دغدغه سلامت خانواده را دارد. دغدغه حضور کودکان در خانواده‌های نامستحکم را دارد. اما مسئله ای که در فیلم روشن، علل اصلی فروپاشی خانواده می‌شود، فقر مالی و پیامدهای ناشی از آن است. فیلم روشن داستان خانواده ای است که به دلیل وضعیت نامطلوب اقتصادی، سرانجام واژگون می‌شود. دسترسی به حقایق در فیلم آسان است. حقایق، پنهان نمی‌شوند و مسئله اصلی فیلمساز، چرایی به وجود آمدن حقایق است. فیلم روشن با تاثیرپذیری از فیلم (زندگی زیباست به کارگردانی روبرتو بنینی) در خلق موقعیت و پرداخت شخصیت اصلی فیلم، اثر متفاوتی در سینمای روح اله حجازی محسوب می‌شود.

حال این اثر متفاوت به لحاظ فرم و شکل تازه آن در سینمای فیلمساز، نسبت به آثار گذشته اش چه میزان موفق بوده است؟ حجازی منطبق بر وضعیت کنونی جامعه که به نظر می رسد همه چیز در روز روشن اتفاق می‌افتد، فیلم روشن را واضح تر کادربندی می‌کند. بنابراین این حد از روشنایی برای مخاطب سینمای روح اله حجازی که به روایت مبهم و پر رمز و راز عادت داشته، تازگی خواهد داشت. به طور مصداق، مسئله رابطه نامشروع در آثار گذشته فیلمساز، همواره در هاله ای از ابهامات قرار می گرفته است. در فیلم روشن با صراحت تمام، شک روشن نسبت به همسرش مریم به یقین می‌رسد.  به جای اینکه مسئله درباره صحت رابطه نامشروع مریم با شخص دیگری باشد، مسئله اصلی علت به وجود آمدن رابطه نامشروع مریم است.

انعطاف پذیری روح اله حجازی در فیلم روشن، در نحوه پرداخت حقایق که خود به تنهایی حاوی پیام می‌باشد، قابل توجه است. مسئله ای که روز به روز بزرگ تر شود، روز به روز روشن تر شود، دیگر قابل پنهان کردن نیست. به نظر من، فیلم روشن نسبت به آثار گذشته فیلمساز در کلیت فیلم، یک گام عقب تر است. رضا عطاران بازیگر توانمندی است، اما در نقش روشن، جدا از ویژگی شخصیتی او، که مرز شوخی و جدی را کمتر درک می‌کند، چندان موفق نبوده است. فیلم در پرداخت سیاهی لشگرها هم که خواهان مطالبه سهم خود هستند، دچار ضعف است. بازی تصنعی آنها مانع برقراری ارتباط با مخاطب می‌شود. در مجموع فیلم روشن به لحاظ کارگردانی می توانست فیلم بهتری باشد؛ سطح کیفیت فیلم نسبت به آثار گذشته فیلمساز پائین تر است؛ نقاط قوت فیلم روشن، انتخاب و بازی خوب سیامک انصاری و استفاده مفهومی و کاربردی از عنوان روشن در سر تا سر فیلم متناسب با فضای فعلی جامعه می‌باشد.

سایر نقد فیلم‌های سی و نهمین جشنواره فیلم فجر را اینجا بخوانید.

امتیاز کاربران: 3.98 ( 5 رای)

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پانزده + 18 =

دکمه بازگشت به بالا