نقد خانه دختر

عوامل فیلم

کارگردان : شهرام شاه حسینی

نویسنده : پرویز شهبازی

بازیگران: حامد بهداد ، رعنا آزادی ور ، باران کوثری ، پگاه آهنگرانی ، بابك کریمی ، پردیس احمدیه ، نسیم ادبی ، محمدرضا هدایتی ، بهناز جعفری و رویا تیموریان

خلاصه فیلم

خانه دختر روایت دردهای اجتماعی روزگار ارتباطات و تغییر آداب و فرهنگ این روزهای ما است.روایت اصول نسل گذشته و احترام نسل جدید. روایت دختری که یا باید حیایش را با معاینه ی دکتر از بکارتش اثبات کند یا با مرگش…

نقد فیلم

خانه ی دختر پس از سالها توقیف بالاخره توفیق اکران عمومی را پیدا کرد. اما محترمانه ترین چیزی که میتوان درباره ی این اکران گفت این است که این اکران به درد خودتان میخورد. به عنوان فردی که فرصت دیدن خانه دختر را در جشنواره نداشتم و با قرائت جدید فیلم در اکران مواجه شدم باید بگویم که هنگام دیدن فیلم حس دیدن یک فیلم خارجی در تلوزیون را داشتم. نمیدانم این فیلم تا چه حد به فیلم اصلی شباهت دارد اما فیلمی که در سینما میبینیم به واقع اثری بی خاصیت ، بی سر و ته ، شلخته و سراسر ابهام است. واقعا باید تاسف خورد به حال مدیریت فرهنگی کشوری که سراسر سلیقه است و یک روز رای به عدم اکران یک فیلم، روز دیگر به اکران تکه و پاره فیلم منجر میشود. اکرانی که نه صاحب اثر میفهمد چه تحویل داده و نه مخاطب میفهمد چه تحویل گرفته است. به هرحال مطلب حاضر درباره ی فیلمی است که در اکران عمومی به نمایش درآمده به انضمام شنیده هایی از این سو و آن سو.

فیلم از دو اپیزود همزمان تشکیل شده که از زاویه دیدهای مختلف روایت میشود و در یک سکانس واحد به یکدیگر میپیوندند. سعی شده این سکانس پایانی مانند خیلی از فیلم های درست و حسابی سینما تعمیم داستان به کل جامعه باشد. چیزی شبیه انتهای بعضی از فیلمهای هیچکاک که داستانش را به کل جامعه تعمیم میدهد. اما متاسفانه باید گفت که “خانه دختر” به هیچ عنوان فیلمی درست و حسابی محسوب نمی شود و بزرگترین مشکلش فرم گیج کننده ، بی منطق و نامرسومش است.فیلم در سکانس برخورد ستاره (با بازی پردیس احمدیه) با بهار (با بازی باران کوثری) و پریسا (با بازی پگاه آهنگرانی) به عنوان لوپ روایت های همزمان و سپس رفتن برای خرید عقد به پایان میرسد که در سکانس های اولیه نیز از نظر گذرانده ایم. این نقطه درواقع تنها نقطه برخورد دو روایت همزمان هست که به هیچ عنوان نقطه ی مناسبی برای یک پایان نیست. به همین دلیل کارگردان و نویسنده محترم در یک اقدام سینمایی مرسوم در سنت سینمای اجتماعی یک کاراکتر اضافی- که دوست پسر ستاره باشد- خلق میکنند تا در یک پایان بندی نمادین بگوید داستان فیلم برای ستاره و در واقع تمام دختران جامعه نیز اتفاق خواهد افتاد. بدون شک این پایان بندی میتواند به کلی مخاطب را نا امید از سینما خارج کند . این سکانس به واقع چند پله از دیگر سکانس های فیلم عقب تر است و دقیقا در جایی که مخاطب منتظر است ادامه ای از داستان ببیند به پایان میرسد. روایت فیلم به طور کلی دچار یک سرگشتگی روایی است که مشخص نیست در فیلمنامه وجود داشته و یا کارگردان و تیمش از عهده ی آن برنیامدند.

در این میان مهمترین سوال در رابطه با روایت راوی فیلم است که به هیچ عنوان مشخص نیست که دوربین جای چه کسی نشسته و ما از زاویه دید چه کسی فیلم را تماشا میکنیم؟! در سکانس های ابتدایی، فیلم به همراه بهار و پریسا روایتگر داستان دو دوست عروس است که مهیای عروسی دوستشان می شوند و کارکرد داستانی آنها انتقال بحران مرگ دوستشان است و این نکته را به مخاطب القا نمایند که این مرگ، یک مرگ مشکوک است . بالاخره سوال و جواب هایی بین آنها و منصور( با بازی حامد بهداد) که اطلاعات را قطره چکانی به مخاطب تزریق می کند ، در می گیرد  اما مشخص نیست که اصلا این زاویه از روایت چه کمکی به پیشبرد داستان و حتی فضای ایجاد شده در فیلم می کند؟!؟به معنای دقیقتر هیچ گره افکنی یا گشایش گره داستانی از این روایت صورت نمی پذیرد. برای فهم این مطلب کافیست پریسا و بهار با تمام سکانس های رفت و آمد در خانه و دانشگاه و خوابگاه و بهشت زهرا و حضور امیرعلی نبویان را حذف کنیم و آنگاه ببینیم چه اتفاقی در قصه می افتد . که متاسفانه پاسخ آن هیچ است. مخاطب دوست دارد از ابتدا قصه سمیرا (با بازی رعنا آزادی ور) ، شوهرش منصور ( با بازی حامد بهداد) و اتفاق های بین خانواده منصور با او و حتی شیوه مرگ و حتی رابطه ی بین آقا مرتضی و دختر کوچکترش ستاره و اتفاقات در خانه دختر که نام فیلم نیز هست را ببیند اما متاسفانه قسمت عمده ای از فیلم به پای ستارگان جوان بدون کارکرد و جذابیتش هدر میرود و اتفاقات مضحک و از بیخ و بن رها شده ای هم در لا به لای داستان نچسب آنها گنجانده می شود که کدهای نامربوط به بیننده می دهند و او را بیش از پیش سردرگم می کنند. که از جمله ی آنها می توان به ماجراجویی های بی سر و ته بهار و پریسا با ایمیل و اس ام اس هایی از طرف سمیرایی که حالا دیگر در این جهان نیست دریافت می کنند و اصلا معلوم نیست نویسنده و کارگردان از این موضوع چه چیزی در سر داشته اند و یا ماجرای مشکوک بودن مرگ سمیرا و درج آن در روزنامه و عدم تقبل هزینه مراسم یادبود او در دانشگاه اشاره کرد. به طور کلی آیا لزومی دارد که فیلم را به شکلی روایت کرد که در قسمتی از آن هیچ کارکرد ، گره افکنی و یا گره گشایی ای وجود نداشته باشد و پایان بندی فدای انتخاب چنین فرمی شود؟!

با اینکه همواره در هرجای مطلب و فیلم به این فکر می افتادم که نکند جایی از فیلم دچار ممیزی شده و این حالت عجیب حاصل اعمال سانسور باشد اما حتی اگر اینطور باشد آیا مسئولین کشور در حوزه سینما ( که خوشبختانه یا متاسفانه کم نیستند و هرکسی متولی فرهنگی است که اساسا نیست) نباید آنقدر احترام برای مردم قائل باشند که از طرفی با اعمال مدیریت های سلیقه ای و ایجاد حساسیت برای یک فیلم آنرا برای مخاطب تبدیل به یک جذابیت بزرگ نکنند و از طرفی با تکه و پاره کردنش در اکران، مردم را آزار ندهند!؟ و آیا دست اندرکاران فیلم نباید آنقدر احترام برای مخاطب خود قائل باشند که حتی بنشینند و در تدوین، فیلم را به هر طریق ممکن اصلاح و یا حتی در بدترین شرایط بسیار کوتاهتر از یک فیلم استاندارد، به شکلی دربیاورند که بیننده با یک فیلم کاملا بی سر و ته روبرو نباشد ؟!

آیا روش پرداخت به یک مقوله ی البته فرهنگی ریشه دار در فرهنگ کهن و نیز فرهنگ دینی ما که امروزه شاید چالش بزرگی برای بسیاری از جوانان باشد و نیز خرده فرهنگ های غلط ایجاد شده پیرامون آن (که نمونه ی آن را از طرف خانواده منصور در فیلم میبینیم ) نمیتوانست کمی شریف تر و متین تر باشد؟! آیا بهتر نبود فیلم به عنوان یک مقوله فرهنگی چالش های فکری و اجتماعی مواجهه با چنین پدیده ای را برای مخاطب به تصویر بکشد و مخاطب را وارد این چالش کند تا در رابطه با این موقعیت بیندیشد . تا اینکه موضوع را جنایی کند و به دنبال مقصر قتل و یا خودکشی سمیرا بگردد و طبق معمول یک بیانیه ی سیاسی فرهنگی علیه اقشار خاص جامعه بدهد!!!

به واقع تاکید بیش از حد نویسنده و کارگردان کار، روی کلمه ی پرده در جای جای فیلم از شرافت و عمق نگاه آسیب شناسانه به چنین پدیده ای میکاهد و به متانت فیلم صدمه جدی وارد میکند. بازیگران مداوما از چنین کلماتی استفاده می کنند (-که دارم پرده میزنم-نگذار پرده های بینمان پاره شود-تنگه-جا باز میکنه-قلمبه زرده و ….) و از طرفی هیچگاه بحرانی و تعلیقی بر پایه ی این فرهنگ و موقعیت مشابهی که هرکس ممکن است با آن درگیر شود و نیز نقد و حتی تخریب آن در فیلم صورت نمیگیرد و این موضوع و اهمیتش به عاملی برای یک مرگ مشکوک تبدیل می شود و بس. و این اتفاقات برای مخاطب دقیقتر روشن می کند که نویسنده و کارگردان محترم اثر، از دغدغه ،دقت و عمق توجه کافی برای پرداختن به این موضوع برخوردار نبودند و صرفا نقطه ای سیاه و تاریک در فرهنگ جامعه پیدا کرده و سعی در سوء استفاده از آن احتمالا برای حضور در جشنواره های خارجی و یا ژست حاصل از ساز مخالف سیاسی اجتماعی زدن را دارند. این احتمال زمانی قویتر می شود که چنان پایان بندی مضحکی صرفا برای تعمیم ماجرای فیلم به همه ی جامعه طراحی میشود و با نشان دادن یک تصویر کلیشه ای و کاریکاتوری از اقشاری در جامعه که شاید در ظاهر اهمیت بیشتری به مذهب میدهند بر این موضوع تاکید می کند . اینها همه و همه تکه های پازلی امتحان پس داده هستند که می توانند برای صاحبان چنین آثاری موفقیت های بین المللی کسب کنند. نویسنده مطلب به دست اندر کاران این آثار کاملا حق میدهد که در آشفته بازار سینمای ایران به فکر بیرون کشیدن گلیم خود از آب گل آلود وضعیت وخیم فرهنگی اجتماعی این روزگار باشند تا شاید آنها نیز مانند اقشار دیگر به نان و نوایی برسند. در واقع وضعیت وخیم فرهنگی اجتماعی کشور جلوه های گوناگون دارد که نمونه آن در مسئولین فساد ، اشرافی گری و رانت های اقتصادی و در سینما گران سوء استفاده برای مطرح شدن و کسب اعتبارهای صوری در خارج از کشور است.

در پایان باید گفت خانه دختر یک فیلم دغدغه مند اجتماعی در مضمون و کم کشش در فرم است و صرفا در محتوا نمکی به زخم های عمیق فرهنگی اجتماعی می پاشد و در فرم تجربه ای خام ، فکر نشده و ناموفق است که حتی اگر شنیده های ما از حذفیات فیلم را به فیلم الحاق کنیم _مثلا حساسیت های پدر ستاره و سمیرا و سکانس های درون خانه دختر و نگاه های رد بدل شده پدر به دختر به عنوان احتمال تجاوز و یا حداقل آزار پدر به دختران ، یا دیالوگ های حذف شده منصور با کاراکترهای مختلف و همچنین سکانس های بازجویی پلیس و بهشت زهرا _باز هم  پا فراتر از یک اثری متوسط نمی گذاشت. نسخه اکران فیلم خانه دختر به واقع توهین بزرگ سازندگان و مسئولین به شعور مخاطب است و در این شرایط از نگارنده و خواننده کاری به غیر از تاسف خوردن بر نمی آید.

به این مطلب امتیاز دهید

64 دیدگاه در “نقد خانه دختر

  1. واقعا موافقم منکه گیج از سینما بیرون اومدم مشخص نبود خود حامد بهداد ازاله بکارت کرده دوست پسر قبلیه سمیرا یا پدرش تو بچگی .فیلم درهم و برهم بود واقعا نکته کلیدی نمیداد به آدم یا حذف و سانسور زیاد باعثش بوده یا فیلمنامه ضعیف چون داستان فیلم خیلی جذاب و تابو بود حیف شد

  2. فيلمنامه گنگ و در هم برهم، حيف وقت و هزينه واقعا، اصلا فكرش رو هم نميكردم فيلم اينحوري بي سر و ته تموم بشه، متاسفم

  3. به نظر من فیلم خیلی زیبا و پر معنا بود. خیلی خوشحالم که این موضوع بالاخره حتی بصورت تیکه و پاره جرات نمود پیدا کرد. هر چند سانسورها و نکات مبهم اون بیننده رو مخصوصا با پایان ناگهانیش دچار تعارض کرد اما من فکر میکنم صرف نظر از تلاشهای ذهنی برای حل معماهای اون دیدن دوباره فیلم کمک زیادی به رسیدن به پاسخهای منطقی خواهد کرد. اما چیزی که به نظر من باعث شده کارگران و فیلمساز هنوز جرات نکنند فیلم رو ببندند نمیتونه ازاله بکارت توسط پدر باشه که اینروزها تجاوز محارم بصورت واضح در رسانه ها مطرح میشه . برعکس اگر این موضوع صحت داشت کارگردان اون رو در فیلم به تصویر می کشید و به اون جنبه عبرت آموزی ، امر به معروف و اخلاق می بخشید . اما چیزی که هنوز در جامعه ما تابو است و از هیچ زاویه حق پرداختن به او نیست رابطه های قبل از ازدواجه که اگر مطرح میشد قبح معاینه پیش از ازدواج از بین می رفت. به نظر من با توجه به اینکه این موضوع هنوز در جامعه ماحق نمود نداره کارگردان به هیچ صورتی نمی تونست اون رو در پایان ببنده و نتیجه گیری کنه بنابراین پایان فیلم بسته به پایان این تابو که وابسته زمان و تغییر نگرش جامعه است به تصمیم مخاطب سپرده شده

  4. سایت شما واقعی صحبت نمیکنه.همه فیلمارو میگید بده.نمیشه که اینجوری.الان اگر این فیلمو صاحب قلاده های طلا ساخته بود به به چه چه میکردید.یه نفر هم اومده راجع به مسایل روز و مبتلا به صحبت میکنه میگید فیلم خوبی نیست و گنگه.کجاش گنگه.این فیلم میگه در رابطه با ازدواج به دخترای ما توهین میشه مثل یه کالا باهاش رفتار میشه

    1. من همین امروز این فیلمو دیدم.موضوع خوبیو واقعا واسه ی فیلم ساختن انتخاب کرده بودن ولی روش خوبیو واسه تاثیر کذاری اننتخاب نکرده بودن.حرکت های غیر منطقی حرف های بی سر و ته انگار فقط یه سری حرف ها و اتفاقای تاثیر گذار کارگردان و نویسینده توی ذهنشون داشتن که نتونسته بودن درست به هم وصلشون کنن. و در اینکه با اکران این فیلم به شعور مخاطب توهین شده بود هیچ شکی نیست.بعد از تموم شدن فیلم تک تک افراد توی سالن سینما میپرسیدن همین؟تموم شد.کسی باورش نمیشد این پایان فیلم باشه

    2. خخخ کالا چیه بنده خدا چی میگی تو این فیلم درمورد دست دخترهایی هست که افاقا منم کم باهاشون سرکارنداشتم که بکارتشون از دست دادن حالا به هر شکل بعد مادر پسره که معلوم میشه از وضعشون از خوانواده سطح بالا یا بقول معروف با اصلاتی هستن میخوان از لحاظ سلامت بکارت دختره و دست نخوردگیش اطلاع پیدا کنند که دختر معلوم میشه با توجه به صحبت های داخل ماشین با پسر که گذشته خوبی نداشته بعدم که فرار میکنه شوکه نمیشه که میگین شوکه شده نه داش من فرار کرد چون یک چیزیش بود

      1. اینکه شما میگین “حالا به هر شکل” اصلا درست نیست، خیلیا با میل خودشون نیست که اسمش میشه تجاوز. که از فیلم و ری اکشن دختره کاملا واضحه که با میل خودش اتفاق نیوفتاده و چیزایی که شما میگین اصلا راجع بش صدق نمیکنه. اینا قربانین، پس یعنی حق زندگی ندارن؟

    3. فقط به یه نکته توجه کن سینما جای اینجور فیلم های شعاری نیست اینجور حرف ها جاش تو تلوزیون و شبکه های بهداشت و سلامته نه رو پرده سینما،چرا اگر نویسنده و کارگردان دغدغه داره در مورد یه موضوعی یا اصلا میخواد شعار هم بده،قبول بده ولی به شرطی که من تو سینمای اون دغدغه شو ببینم و حسش کنم نه این که مثل پیام بازرگانی از هر جایی یه مولفه ی مهم رو فقط بگه. این فیلم کلا حروم شده.

  5. خیلی از دیالوگا واقعا بی معنی بود و مفهومش مشخص نبود
    اصلا مشخص نشد دختره خودکشی کرد، سکته کرد، تصادف کرد؟ چی شد بلاخره
    موضوع بکارت بود یا تجاوز محارم؟
    خلاصه بهتره منتظر بمونید، دی وی دیش بیاد بیرون و اگه نبینید چیزی از دست ندادین
    یا اینکه نهایتا نیم بها ببینیدش که کمتر حرص پول و وقتی که هدر دادینو بخورین

  6. فیلم رو امروز در کنار خانواده دیدم .به نظر م موضوع فیلم در مورد بکارت و تاثیرات این موضوع در رابطه زناشوی بعد ازدواج و حتی قبل ازدواج بوده .نویسنده دست رو جریانی گذاشت که در جامعه سنتی و مدرن ایران حل نشده مونده ،و همواره بخاطر مسائل های اعتقادی در پوشی بروی این سئوال ها گذاشته میشه .،متاسفانه فیلم نتونست در پایان به جمع بندی خوبی برسهدر انتها و حتی به بعضی از سئوال های که در فیلم دیده میشه پاسخی بده و یا اینکه ۱۰ دقیقه سانسو ،ضربه محلکی به فیلم و ساختار ونتیجه گیری فیلم زده باشه . ولی با تمام این تفاصیل بازی ها بسیار خوب بوده وفیلم از نظر من با این همه محدودیت های سازمان سینمایی و ممیزیرهای بیهوده نمره قبولی گرفته….

  7. با سلام
    این فیلم با نگاهی با جوامع سنت گرایانه مبارزه میکنه
    سنتهایی که باعث نابودی نسل جوانتر میشوند.خانه دختر دیدگاهی را در پیش میگیرد که هرکسی مسئول روابط پیش و بعد از ازدواجش هست.دیدگاه واپس گرایانه جامعه سنتی این نسل تازه را نمیخواهد.آزادیش به هیچ و پوچ گرفته است.اینکه دختری به سبب اشتباهش و یا خطای دیگری بکارتش پاره میشود و به نوعی تخریب درونی میشود آیا برازنده است با تفکرات سنتیمان او را از جامعه و ادامه زندگی کنار بگذاریم.بهتر نیست بپذیریم خانه خودش بوده و ربطی به کسی ندارد.خانه ای مال خودش است چرا او را از حق طبیعیش بازداریم.او نخواست که خانه اش تخریب شود اورا تخریبش کردند.

  8. اقای بهداد که گفتن سکانس اصلی و مهم یعنی پدر که ناتنی بوده در بچگی به دخترش تجاوز کرده را حذف کردن در حالی که در جامعه تجاوز محارم زیاد شده به قول آقای بهداد تجاوز ناپدری اهورا نمونه بارز فیلم بود

  9. من خیلی با نظرات منتقد موافقم توی فیلم کلی برات علامت سوال پیش میاد که به هیچ کدوم پاسخ داده نمیشه. تا یک ساعت اول فیلم داستان خسته کننده اس نیم ساعت بعدی یه ذره فرم داستان مشخص میشه که اونم بی نتیجه ول میشه حتی نمیشه گفت کارگردان دغدغه اجتماعی داشته وقتی دغدغه داری وایمیسی حرفتو درست میزنی نه همش تو هاله ای از ابهام مثه فیلم هیس پورلن درخشنده!من در مورد موضوع فیلم خونده بودم قبل رفتن به سینما وای کسایی که درجریان نبودن هاج و واج از سینما بیرون رفتن که فیلم چی میخواسته بگه

  10. من امروز این فیلم رو دیدم وقتی چراغای سالن روشن شد و تیتراژ اخر فیلم پخش شد من و همه ی افرادی که توی سالن بودیم انقدر تعجب کردیم که مات و مبهوت بهم نگاه میکردیم….خود من که فکر کردم دوربین مخفیه و سرکارمون گذاشتن….شنیده بودم که این فیلم سانسور شده ولی نمیدونستم تا این حد….این فیلم نبایداکران میشد و همین الان هم باید از اکران حذف بشه چون واقعا به نظر من توهین به شعور مخاطبه….حسی که به من دست داد مثل این بود که توی خونه دارم فیلم میبینم و یهو توی اوج داستان برق قطع میشه…خلاصه اینکه خانه ی دختر سانسور شده را در سینما نبینید

  11. من ب اینک این فیلم از نظر داستان و پرداخت و فیلمنامه و غیره خوب بود یا بد بود کاری ندارم اما جرقه ای رو در ذهن ایجاد میکرد که قبل ازین هیچ فیلم ساخت ایرانی مسببش نبوده و دست روی نقطه ای میذاشت ک قبل ازین لمس نشده بود . اگ فک کنیم ک از اهداف فیلم و سینما وادار کردن مخاطب ب تفکره و باز شدن دریچه نو این فیلم با همه نواقصش این کار و کرد

  12. متاسفانه جامعه ما و فرهنگ ما هیچ کسی رو به عنوان انسان نمیشناسه دقیقا جایی از فیلم که مادر منصور میگه دختر خودم هم این ازمایشو انجام داد این یعنی چی ..؟؟؟ یعنی یه مادر حتی فرزند خودشو جزئی از خودش نمی دونه و اعتماد نداره ؟؟؟ ما توی این جامعه بزرگ میشیم که دخترها از اول با توهین بزرگ میشن
    در مورد داستان قصه و شخصیت پردازی به نظر من عالیه و این همه نقد و حرف بی مورد جایی نداره

    1. اینکه مادر اینرو گفت باید بدونی که مادر به دختر خودش اعتماد داره اشتباه نکن
      درخواست آزمایش دخترخانم ها همیشه از طرف مادرشوهره که مثلا مادرشوهر دختر این خانم درخواست داده و خود عروس رو باهمراهی مادرعروس به آزمایش بکارت میرن

  13. فقط تنها چیزی که میشه گفت داستان بسیار عالی (خرابکاری به دست کارگردان یا سانسورچی ها) چرا اخه خیلی خوب میشد اون چیزی که من فکر میکردم .این فیلم اگر جای دگیری به دست کس دیگه مثل اصغر فرهادی ساخته میشد تو گلدنگلوب یا هالیوود بود

  14. فیلم رو دیدم نقدی که بهش نوشته بودین تا حدود زیادی وارد بود قطعأ فیلم از تیغ سانسور و ممیزی جان سالم بدر نبرده ولی خب همون جا که منصور به پدر سمیرا جلوی در میگه : نذار خیلی پرده ها بین ما برداشته بشه / من فهمیدم که منصور هم یک جورایی فهمیدش که پر سمیرا بش تجاوز کرده آخه وقتی که میگه بذار بچه ها رو ببرم بیرون بگردونم دختره می ترسه که فوری جواب نه میده یا داداش کوچیک سمیرا از اینکه منصور دیگه خونشون نمیاد خیلی ناراحته که همه اینا منو به این نتیجه رسوند که پدر سمیرا به دخترش تجاوز میکنه و باید از این موضوع یک جوری شانه خالی کنه و قسر در بره پس تصمیم می گیره « خانه دختر» رو بفروشه/

    1. چقدر تو باهوشی پسر
      یعنی باید تو رو جزو بهترین نقد کننده های فیلم تاریخ ایران ثبت کنن
      چون دختره ترسید که با منصور بره بیرون پس پدره تجاوزکاره؟؟خخخ
      یعنی چون پسره از نیومدن منصور به خونشون ناراحت شد حتما پدرش تجاوزکاره ؟؟؟ خخخخ

      فقط میتونم بگم احسنت به تو با این هوش فوق العادت

  15. سلام وخسته نباشيد من بازيگرى حامد بهداد اصلا خوشم نمى ياد لطفا

    لطفا لطفا فيلم اجتماعى و طنز اكران كنيد در سينما ها

    متشكرم از شما

  16. سلام و خسته نباشيد

    من فيلم خانه دختر زياد خوشم نيومد همه قسمت فيلم بدى و منفى بودن ياد مى ده

    فيلم هايي كه ديدم در سينما ۱نهگ عنبر ٢ : ۲ آذر : ۳ آينه بغل :۴رزد :۵خالتور ديدم و خيلى خيلى لذت بردم

    بهترين فيلم

    موفق باشيد

    لطفا لطفا فيلم هاى خوب و شاد و مثبت و باشخصيتى و اجتماعى اكران كنيد

    دوستدار شما شهاب خسرويان سن ۲۸ ساله با قد ۱۸۴ سانتى متر ليسانس گرافيك

      1. با سلام
        خدمت منتقد عزیز و بقیه
        دوستان این فیلم به دلایلی سانسور شده و به این شرط اجازه اکران پیدا کرده
        سمیرا توی همون‌مغازه که به حامداد بهداد زنگ میزنه و جواب نمیگیره که مغازه شیشه بری بوده خودکشی‌میکنه . شخصی هم که مرتکب اون عمل شده پدر سمیرا بوده که تو بچگیش بهش تجاوز میکرده .

  17. شیوا
    نقد بالا شاید نقدی روشنفکرانه به نظر با ادبیاتی ثقیل و نقد گونه بنظر بیاداما بنظر میاد منتقد هنوز خودشون متوجه بخشهایی از فیلم نشدن ،شاید این فیلم جسورانه حرکتی رو به جلو برای سازندگان بوده ولی مسئله ما اینه که هنرمند بعلت قوانین دست و پاگیر و عرف جامعه نمیتونه در چنین فضایی حرفشو شفاف بزنه ،
    در هر صورت شاید بشه ایمیلها یا اس ام اسهای ارسالی رو از طرف ستاره دونست چرا که خواهر بهار بوده و همه اسرار اون رو میدونسته و سکانس پایانی که رو ی چهره مغموم ستاره تمرکز میشه نشانی از این داره که همچین سرنوشتی در انتظار اون یا دخترهایی مثل اون خواهد بود ،
    با یک نگاه غیر متعصبانه میشه فهمید که بهرجهت جامعه ما قربانی کودک آزاری بوده و هست حالا چه توسط محارم یا غریبه ها و شاید این فیلم نگاهی به اثرات منفی این بزهکاری ها در زندگی آینده قربانیان داشته که دغدغه کمی هم نیست!! ، اهالی سینما که اغلب دست به کار نقد هم میزنن بخوبی واقفندکه هزینه سرسام آور تهیه فیلم چقدره و سازندگان با چه مشقتی دست به تهیه فیلم میزنند اونهم در کشوری که عملا ارزشی برای ذات هنر واقع نیست! از صحبتهای سازندگان فیلم اینطور برمیاد که عاجزانه میخوان حداقل بخشی از سرمایه از دست رفته رو در فضایی که هیچکسی پاسخ روشنی برای علت توقیف فیلم ها نمیده و هیچ قانونی هم به این مسئله رسیدگی نمیکنه برگردونن و با این توضیح که سانسور فیلم لطمه ای به اصل فیلم نزده دارن سعی میکنن گیشه ها رو با چنگ و دندون حفظ کنن … تا زمانی که هنرمند در این فضا حمایت نشه همچنان شاهد این قبیل مشکلات عدیده در سینما و سایر هنرها هستیم چرا که هنر چارچوب بردار نیست و این رو هر فرد عامی هم براحتی میتونه درک کنه که برای هنر و ایده های هنری نمیشه بمحدودیتی قائل شد در غیر اینصورت همین آشه و همین کاسه !!!!!!!!!!!!

  18. با سلام
    به نظر من فیلم اگه سانسور نمیشد خیلی جالب تر بود ولی همینقدر که به موضوع آزمایش سلامت پرداخته کفایت میکنه.چون این موضوع یکی از مهمترین مشکل قبل از ازداواجه که بین برخی از خانواده ها رسمه. من خودم یکی از کسایی هستم که خانواده همسرم ازین رسمهای مزخرف داشتن و باعث دعوای مفصل و قهربین دوخانواده شد با اینکه فامیل بودیم.با این تفاوت که همسرمن خودش مخالف بود و اجازه نداد.من ازفیلم خیلی خوشم اومد.

  19. فیلم خیلی واضح بهت میگه که دختره رابطه جنسی ناخواسته داشته (تجاوز ناپدری)و چون با معاینه خواسته یا نا خواسته اش معلوم نمیشه دختره فرار کرد و فکر کرد که از طرف منصور طرد شده و خودکشی کرد.چون وافعا عاشق بود .همونطور که ستاره و دوستای سمیرا بهش اشاره میکنن.
    خوب نقد نشده بود انگار منتقد کاملا سلیقه ای باهاش برخورد داشته،سوژه و بازی ها و حالت تعلیقش واقعا عالی بود.افکار و برخورد مردم با این قضیه رو واقعا خوب نشون داده بود….

  20. فيلم به مشكلي توي جامعه پرداخت كه هيچ فيلمي تاكنون بهش حتي اشاره نكرده بود تجاوز ب محارم هميشه وجود داشته و داره حتي اگه سرپوش بذارن و مخفيش كنن بنظرم جاي فيلمهايي ازاين دست در سينماي ما خاليست فيلي تلخ ولي پرمعنا بود.

  21. آقا من اصلا يه طور ديگه برداشت كردم
    به نظرم دوست پسر دوستش كه خواننده بود بهش تجاوز كرده چون تو يه سكانس به دختره گفت خونمون تا شب خاليه بيا..راجب مرگ سميرا هم به خانوادت چيزي نگو
    اون قسمتم كه داشت آهنگ ميخوند يكي از شعراي سميرا بود

  22. سلام واقعا فیلم مزخرفی بود..آخرش معلوم نشد چشید..سمیرا چطوری خودکشی کرد و کی بهش تجاوز کرده بود..همش سوال شد برامون

  23. من همين الان اين فيلم رو ديدم به نظرم فيلم خوبي بود با اينكه حيف شد كه براش اين همه مميز قايل شدن چون حفره هايي تو فيلم ايجاد شد كه بايد مخاطب خيلي باهوش باشه كه متوجه بشه واي همون اول فيلم كه سميرا گفت دارم پرده ميزنم، شوكه شدم واقعا! در واقع چون صحنه هاي زيادي سانسور شده بود فقط از اين ديالوگ ها ميشد فهميد، متاسفانه در سينماي ما هيچ چيز واضح بيان نميشه، همون طور كه تو فيلم فروشنده اصل مطلب واضح نبود، همه چي خيلي كنايه ايه.
    تجاوز نپدر به دختر البته بيشترين احتمال رو داره
    در اخر هم نفهميديم ستاره چرا اون اس ام اس هارو ميزد

  24. بنظر من فیلم بسیار جالبی بود. نقد شمارو وارد نمیدونم و بیشتر به سلیقه‌ی مسئولینی که فیلمو از لب تیغ گذرونده بودن نزدیک بود.
    فیلم، کمی گنگ بود که برای من با ۲ بار دیدن کاملا جا افتاد. بنظرم نقطه‌ی عطف فیلم برای از بین بردن تمام شبحات همون شعر سمیرا بود که توسط پیامکایی که اکثرا بیهوده میدونستنش، اصلاح شد و تبدیل شد به سکوت. که کاملا رفتار تمام شخصیت هارو نسبت به هم توجیح میکرد.
    البته نواقصی در فیلم بود که چون اکران جشنواره رو ندیدم نمیتونم بگم از سانسور بوده یا از فیلم ولی رتبش برای من ۸.۳ از ۱۰ بود.

    1. سلام،خواهر سمیرا خوشحال میشه وقتی میفهمه دوستای سمیرا پیگیرن،خودشم کاری میکنه تا دوستای سمیرا برن سراغ قضیه،در اطاق بسته نمیشه،باباهه تو اینه دخترو نگاه میکنه،و….پدره به دختره تجاوز کرده بود،سالهاست که میدونیم پرده نداشتن دختر بدلیل هرزه بودنش نیست،سالها میدونیم که خونه یه دختر باید امن باشه و….فیلم خوبی بود که خشک مذهبیا نمیخوان باورش کنن

  25. خوب حالا سانسور شده يا نه ،چرا چگونگي مردن سميرا مشخص نيست ؟اين كه ديگه نميتونه سانسور شده باشه
    به نظر من هم فيلمنامه مزخرف بود و هم بي احترامي به مخاطب مشهود بود ،اس ام اس هاي خواهر سميرا به دوست سميرا ،مفهومي نداشت ،ميخواست سرنخ دست كسي بده ،چرا به پليس سرنخ نميداد .

  26. من وقتى فيلم و ديدم و تموم شد١٠٠٠ تا سوال اومد به ذهنم كه چى شد اصلا.اگر واقعا بحث تجاوز به محارم بوده و سانسور شده خب ميشه واسه من اين سوال پيش مياد كه چرا سميرايى كه مورد تجاوز قرار گرفته از روحيه ى شاد و پرانرژى برخورداره و اين خودش باعث ميشه كه بحث تجاوز محارم خود به خود نفى شه چون مسلما كسى كه مورد تجاوز قرار بگيره اونم از طرف محارم خودش روحيه اى آسيب پذير داره نه شاد و پر انرژى

  27. از اونجایی که پدر گواهی پزشک قانونی را پنهان کرد و از دامادش شکایت نکرد. از لاپوشانی کردنهاش و از همه مهمتر به پریسا گفت به منصور چی گفتی؟ جواب داد هیچی . گفت یه وقت چیزی نگی

  28. این فیلم یک نگاه طرفدارانه به دخترها داره پس تو صحنه ای که حامد بهداد به نامزدش میگه دستتو بده من و نامزدش قبول نمیکنه ، با توجه به نگاه فیلم به دخترها یعنی دختره فیلم بازی نمیکرده پس این حدس که قبلا با پسر دیگه ای رابطه داشته منتفیه

  29. بنده خودم فیلمو ی بار‌دیدم
    واقعا چیزی نفهمیدم تو دفعه دوم گرفتم ک چی ب چیه
    این دختر ابتدا توسط ناپدریش مورد تجاوز قرار میگیره اینو میشه تواونجا ک بهش گفت نزار پرده های بینمون پاره بشه و فرستادن بچه کوچیکه ب خونه وقتی پدر بادخترتنهاس مشخص میشه و‌بعد هم با دوسپسره بهاره ک خواننده بود،با اونم رابطه داشته چون هم داشت شعرای اونو میخوند و‌بهارم بهش گفت ک نمیبخشتت
    و نکته اخرشم این سکانس اخر این داستان بود ک اون نگاهولبخند تلخ خاهر سمیرا ب دوسپسرش
    واین یعنی این اتفاق ها بازم رخ میده و این تعمیم داده میشه

  30. والا من اگه ازدواج کنم خودم پیشنهاد میدم ازم تصریق دکتر بگیرین این تصدیق صرفا بخاطر این نیست که اثبات کنی حیا داری بیشتر بخاطر اینه جنس بکارت مشخص شه اگه شب زفاف خوتریزی نداشتی لااقل تصدیق داشته باشی که بکارت داشتی اون موقه حرف و حدیثی پیش نمیاد بنظرم این توهین نیستش

  31. ولی به نظرمن این آزمایش یه نوع توهینه اصلا مسخره است معنی نداره. خانواده منم اصرار کردن همسرم من رو ببره تا تصدیق بگیریم و من این آزمایش رو انجام دادم اما الان خیلی ناراحتم وازشون عصبانی ام،بی اعتمادی تا چه حد

  32. آخرش تجاوز کار کی بود؟
    پدر سمیرا یا دوست پسر بهار؟ (ناگفته نماند من فکر میکردم که امیرعلی نبویان برادرشه!)
    نباید از کارگردان و فیلمنامه نویس خرده گرفت
    اول باید فیلم رو کامل دید!

  33. تو مملکتی که آزادی نباشه مگه از هنر میشه حرف زد. اصل اول هر هنری آزادی هست. جمع کنید این مسخره بازیوو 🙂
    ولی نقد خوب بود.
    فیلم در مورد نگاه جامعه به دختران ( کم شمردن، دروغگو خواندن، نگاه جنسیتی تبعیض آلود و …) بود. و اینکه میتونیم تا کجا پیش بریم

  34. فیلم ندیدم ولی وقتی شنیدم از دوستم خیلی کنجکاو شدم، دقیقا همین داستان برای من ۶ماه قبل پیش اومد و من به خاطراین توهین کسیکه عاشقانه دوسش داشتم از دستش دادم و هنوز تو حسرت هم روزامونو میگذرونیم،و از دور همو دوس داریم هنوز،کاش شخصیت دختر این فیلم محکمتر میساختنش فقط

  35. به نظرم میشد این فیلم رو خیلی قوی تر کار کرد،من شخصا این فیلمو به خاطر اسامی بازیگر هاش تماشا کردم ولی بازی هاشون اون چیزی نبودکه توقع داشتم
    باران کوثری یه بازیگره مطرحه که نقشش خیلی کم رنگ بود…رعنا آزادی ور نقش کوتاهی داشت مثل فیلم خشم و هیاهو… و از همه مهم تر ظاهرا مقصود این فیلم این بوده که این آداب و رسوم قدیمی موجب آسیب هایی میشه ولی خب خیلی بد بیان شد توی فیلم…
    اینکه سمیرا خودکشی میکنه:۱٫اگر سالم بوده پس چرا خود کشی؟۲٫اگر مشکلی داشته باید توضیح میداده وتصمیم گیری نهایی رو به منصور مسپرده
    شخصیت ها خیلی ضعیف بودن
    حضور امیرعلی نبویان ضرورتی نداشت وقتی نقشش در حده ۲ یا ۳تا سکانس بودمیشد از یه بازیگری که زیاد مطرح نبوده کمک گرفت

  36. به نام خدا
    با سلام،
    با تمام احترامی که برای نویسنده‌ی این مطلب قائلم باید بگم که من دیدگاه دیگه‌ای نسبت به این فیلم دارم.
    قبول دارم که فیلم ممکنه در نگاه اول گیج‌کننده یا گنگ یا ناواضح باشه، اما با دقت به دیالوگ‌ها و صحنه‌های مختلف کاملاً میشه به داستان پی برد.
    در کل دو حالت وجود داره:
    ۱_ سمیرا باکره است
    ۲_ سمیرا باکره نیست
    خب مورد اول با توجه به توضیحاتی که در پایین میدم احتمال کمی داره اما به هر حال میتونیم به عنوان یک گزینه داشته باشیمش.
    اما مورد دوم خیلی محتمل تره؛ دلیلش هم اینه که با توجه به عکس العمل‌ها و دیالوگ‌های سمیرا و صحنه‌های دیگر فیلم میشه فهمید که سازندگان اثر به مخاطب کدهایی رو میدن؛ به عنوان مثال وقتی که روبروی پزشکی قانونی، پدر سمیرا به نامزدش میگه “بهش دست زدی؟”، میشه فهمید که یه خبرایی هست و اونجا اطمینان پیدا می‌کنیم که بلافاصله ادامه میده “پزشکی قانونی میتونه بگه کار کی بوده”، پس به احتمال زیاد قبلاً تشخیص داده شده که سمیرا پرده‌ی بکارت نداره.
    البته شواهد دیگه‌ای هم وجود داره، مثلاً جایی که نامزدش از دوستان سمیرا می‌پرسه “دوست پسر‌ داشت؟”، میشه فهمید که نامزدش به این موضوع پی‌برده که سمیرا باکره نیست، که احتمالاً از طریق پزشکی قانونی فهمیده.
    اما موضوع مهمتر اینه که چجوری باکرگیش رو از دست داده که دو نقطه نظر وجود داره:
    ۱_ قبلاً با مرد دیگه‌ای رابطه داشته
    ۲_ مورد تجاوز جنسی قرار گرفته
    اول‌ از همه باید بگم که با توجه به دیالوگی که بین سمیرا و نامزدش داخل ماشین اتفاق میفته، سمیرا گذشته‌ی خوبی نداشته که احتمالاً به یکی از دو مورد بالا بر می‌گرده.
    همچنین از فیلم می‌فهمیم که سمیرا مشکلاتی رو از گذشته با خودش حمل میکنه مثلاً وقتی که مادر و خواهر نامزدش بدون اینکه چیزی بهش بگن میبرنش پیش پزشک، تو راه سمیرا مدام نگرانه و سوال می‌پرسه که کجا دارن میرن که به مخاطب میگه که سمیرا احساس ناامنی میکنه.
    باید بگم با شواهدی که در فیلم وجود داره احتمال مورد دوم بیشتره، مثلاً چطور امکان داره زنی که قبلاً با مردی با خواسته‌ی خودش رابطه داشته، حتی حاضر نباشه دست مردی رو بگیره که قراره فردا نامزدش بشه.
    یا مثلاً چرا باید به دوستش پیام بده که “لباس لختی نپوش” در صورتی که می‌دونه عروسی مختلط نیست.
    یا مثلاً وقتی داخل مطب پزشک، خواهر نامزدش، دستش رو محکم میگیره، دستش رو پس میزنه و گله می‌کنه که چرا دستش رو گرفته.
    درضمن باید بگم که احتمالاً خواهر سمیرا از این ماجرا خبر داره، چراکه وقتی که داره از طرف سمیرا به دوستش پیام میده، می‌نویسه “به جای شیون‌ها تو شعرم، سکوت‌ها بذارید”، که خب یکی از نمادهای تجاوز جنسی سکوت هست (مثل‌ فیلم “هیس دخترها فریاد نمی‌زنند”).
    اما سوال پیش میاد که علت این همه اضطراب سمیرا داخل مطب پزشک، وقتی که بهش می‌گن برای معاینه آوردیمت چیه؟
    خب علت اصلیش اینه که دوست نداره کسی از این موضوع باخبر بشه؛ اما خب می‌تونست نامزدش رو خبر کنه و این موضوع رو باهاش درمیون بذاره، که البته می‌خواست این کار رو انجام بده؛ اما به نظرم علت مهم‌تر اینه که از پدرش می‌ترسه، چرا که طبق گفته‌ی خواهرش، پدرش به هر موضوع کوچکی مثل دانشگاه رفتن گیر می‌داده و خب مطمئناً سمیرا این احتمال رو میده که پدرش نتونه این موضوع رو هضم کنه، بنابراین پا به فرار می‌ذاره.
    فیلم بازهم شواهد دیگه‌ای به ما میده تا بفهمیم که مورد دوم محتمل تره اما چون بسیار موارد ریزی هستند به اون‌ها اشاره نمی‌کنم، اما به عنوان مثال زمانی که سمیرا می‌خواد از کسی تلفن قرض بگیره، با وجود اینکه مردهایی در اطراف و نزدیک بهش هستند، به راهش ادامه می‌ده تا بتونه از یک خانم تلفن قرض بگیره.

    در مجموع باید عرض کنم که فیلم در نگاه کلی، اگر متوجه موضوع شویم، بسیار زیباست و پر از نمادهای ریز و درشته که میشه در مورد هرکدوم کلی صحبت کرد، خسته نباشید میگم به تمام عوامل این فیلم که به جزییات اهمیت زیادی دادند، البته این به اون معنی نیست که فیلم بی‌نقص یا بی کم و کاست بود اما در کل فیلم خوبی بود.

    در آخر تشکر می‌کنم از شما که وقت خودتون رو صرف خواندن این مطلب کردید؛ اگر اشتباه تایپی و یا نارسایی در متن وجود داشت، عذرخواهی من رو بپذیرید.

    باتشکر.

  37. بنظرم ميتونستند اين موضوع قربانى شدن برخى زنان موقع ازدواج رو خيلى متفاوت تر از اين نشون بدن و اين يكى از سنت هاى قديمى هستش كه هنوز هم در خيلى از خانواده هاى “با اصالت” به اين موضوع توجه جدى دارند و هنوز هم زن ها قربانيان اين اتفاق هستند، و فكر ميكنم كه توى اين فيلم به جاى اينكه زن را يك قربانى نشان بدهد كه توانايى مقابله و دفاع از خودش را ندارد و سرانجام مرگ را انتخاب ميكند تا مبارزه بايد خلاف اين را نشان ميداد و سميرا را يك زن مستقل نشان ميداد كه با اين سنت مقابله ميكند ، كه البته فك ميكنم كنم كه اين كه حتى در سينما به اين موضوع كه يك معضل اجتماعى جدى است اشاره شده، خيلى خوب است
    به هر حال ريشه كن شدن اين سنت ها از همين جاها شروع ميشه اگه درست بهش بپردازن!! (كه متاسفانه نكردن)
    واقعن از نظر سينمايى فيلم خوبى نبود و نقص هاى زيادى داشت و مخاطب در آخر گيج و گنگ ميموند

  38. به نظر من پدر سميرا بهش تجاوز کرده…به چند دليل…
    اولا اينکه منصور موقع بيرون رفتن از خونه سميرا به پدرش گفت آقا مرتضي نزار پرده هايي که بينمون هست از بين بره..يعني منصور ميدونسته که پدر سميرا بهش تجاوز کرده..حتما ميپرسين خب اگه ميدونست که باهاش ازدواج نميکرد!!تو فيلم اينطوري بوده که منصور ميدونسته و مشکلي با اين قضيه نداشته..چون تو ماشين که داشت با سميرا حرف ميزد سميرا بهش گفت فکر ميکردم گذشتم برات مهم نيست!!!
    اگه يبار فيلمو با دقت ببينيد و با ارتباط برقرار کردن ميان قسمت هاي مختلف فيلم ميفهميم که تجاوز کار پدر سميرا بوده…
    ولي مسوولين نامحترم اجازه ندادن اين موضوع باشه چون واقعا موضوع ترسناکيه..به همين دليل کارگردان سعي کرده قضيه رو تعميم بده به دوست پسر و همين موضوع باعث گنگ شدن قصه شده…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *