چند رسانه‌ ایفیلم کوتاهویدئو

Bucle

Bucle

Bucle فیلمی کوتاه درباره ی ….

نقد فیلم کوتاه Bucle

مردی بیدار میشود و قهوه درست میکند. مردی بیدار میشود و قهوه درست میکند. مردی بیدار میشود و قهوه درست میکند…
“دور loop” راوی داستان سرنوشت محتوم آدمی است.
Bucle این فیلم اسپانیایی، با چند المان ساده‌ی دم دستی یعنی بوق تلفن قطع نشده، قهوه، آشپزخانه و لبه‌ی میز، یک داستان کوتاه با سر و ته تعریف میکند.
فیلم از روش‌های تکنیکال عجیب و غریبی برای انتقال مفهوم استفاده نمیکند و خیلی ساده به سراغ داستانی میرود که در پس آن یک فکر و ایده‌ی فلسفی قرار دارد.
سرنوشت محتوم، قضا و قدر جبری و امر لایتغیر مفهومی است که ذهن بسیاری از هنرمندان را به خود مشغول کرده است. یکی از درخشانترین فیلم‌هایی که بر مبنای تغییر سرنوشت ساخته شده است ۱۲میمون تری گیلیام است، جایی که جیمز با بازی بروس ویلیس برای تغییر سرنوشت بشر به گذشته باز میگردد تا مانع بروز اتفاقات ناگوار در آینده شود. Bucle با چنین تم داستانی بارها و بارها تکرار شده است و شاید نمونه بیشتر دیده شده‌ی آن از سری فیلم‌های مردان ایکس X-Men: Days of Future Past، interstellar باشد که رفتن به گذشته سرنوشت آینده را تغییر میدهد اما به واقع این سوال مهمی است که امروز برای بشر قرن ۲۱ که ذهن خود را بر اساس نظریه نسبیت و شکست زمان از دید ناظر، تطبیق داده است، به آن می‌اندیشد که اگر روزی بسر موفق به تولید ماشین زمان شود، تاریخ دگرگون خواهد شد یا خیر؟ جبر تاریخی هگلی در تنازع با نسبیت انییشتینی را اصالت قدرت فوکویی سمت و سو خواهد داد؟
اما ظاهرا فیلمساز محترم به کل منکر این روایت از چنین مداخلاتی است و سرنوشت آدمی را چنان محتوم میپندارد که این چرخه را هیچگاه متوقف نمیکند. یعنی اتفاقی که چند بار برای لولا در run lola run می‌افتد و یا تلاش‌های مداوم کالتر استیونس با بازی Jake Gyllenhaal قصد انجام آن را دارند.
اما این فیلم کوتاه در ایجاد یک تعلیق حلقه‌وار آن مقدار که باید قدرتمند ظاهر نمیشود. اشکالی مثل این مورد که مرد بلند میشود تلفن را سر جای خود میگذارد و زمین را پاک میکند، آیا این کافی نیست که‌ همان لحظه خط سفید دور جنازه مشاهده شود !!!
به هر ترتیب خواستگاه فکری Bucle به واقع یکی از جذابترین داستانهای سینمای این روزهای جهان است.

فیلممویز در نظر دارد علاوه بر نقد و بررسی فیلم های سینمای ایران و جهان، به منظور سلیقه سازی برای مخاطبان ارجمند به معرفی و ارائه فیلم ها و انیمیشن های کوتاه شاخص بپردازد. ظهور تکنولوژی هایی چون تلفن همراه که منجر به سهولت تماشای فیلم در هر مکان شده است از سویی و علاقه بیننده به فشرده سازی مضمون با توجه به ماهیت شبکه های اجتماعی به عنوان مهمترین بستر انتقال اطلاعات از سوی دیگر لزوم توجه به مدیومی با عنوان فیلم کوتاه را دو چندان کرده است.

فیلم کوتاه به گروهی از فیلم‌ها و آثار هنری گفته می‌شود که نسبت فیلم بلند، هم‌زمان بسیار کمتری دارد و هم با بودجه بسیار پایین و تجهیزات کم ساخته می‌شود. در تعریف آکادمی علوم و هنرهای سینما آمده‌است که فیلم کوتاه باید حداکثر ۴۰ دقیقه یا کمتر، زمان داشته باشد. تیتراژ اول و آخر نیز جزو این زمان محسوب می‌شوند.

جشنواره‌های بزرگ دنیا نظیر، اسکار، کن، برلین و… در کنار نمایش فیلم‌های بلند، نمایش فیلم کوتاه دارند و این فیلم‌ها جوایز خاص خودشان را هم می‌گیرند. نخستین فیلم‌های تاریخ سینما فیلم‌های کوتاه بودند. سینمای کوتاه امروزه نیز در جهان وجود دارد و اندیشه‌ها و داستان‌ها را به صورت موجز بیان می‌کند. فیلمسازان بزرگی نظیرجوزپه تورناتوره پیر پائولو پازولینی، کن لوچ، آلن رنه و… سینما را با فیلم کوتاه شروع کردند. در ایران نیز بهرام بیضایی، ناصر تقوایی، عباس کیارستمی و… سینما را با فیلم‌های کوتاه آغاز کردند. سینمای کوتاه جهان امروز به وسیله جشنواره‌های متعدد و شبکه‌های هنری تلویزیون‌ها به حیات خود ادامه می‌دهد.

ˈخروج کارگران از کارخانهˈ را می‌توان نخستین فیلم برادران لومیر به حساب آورد که نخستین فیلم کوتاه تاریخ سینما نیز محسوب می‌شود.

در ایران سینمای کوتاه در مهر ماه ۱۳۴۷ توسط بصیر نصیبی با نام سینمای آزاد ایران راه اندازی شد و به مرور شکل گرفت وی با تلاشهای بی‌وقفه خود توانست در سراسر ایران نمایندگی‌هایی را فعال کند هر چند تلویزیون آن دوران حمایت‌های مادی از سینمای آزاد کرد اما فیلمسازان آن کوشش کردند که مستقل بمانند. بسیاری از فیلمسازان پس از انقلاب از سینمای آزاد وارد سینمای حرفه‌ای شدند از جمله کیانوش عیاری، مهدی صباغزاده، داریوش ارجمند، فریدون جیرانی و… سینمای کوتاه در حال حاضر گرچه از سویی به وسیله انجمن سینمای جوانان ایران حمایت می‌شود که سازمانی دولتی است و فیلمسازانی نظیر: بهمن قبادی، تورج اصلانی، آرش رصافی، داریوش غریب زاده، امید وفایی، بهنام نجم الدین، امیرشهاب رضویان، ابوالفضل عطار، محمدرضا فرطوسی، شهرام مکری، امیرعلی اعلایی، ایرج سالاروند، وحید موسائیان، داریوش یاری، مسعود امینی تیرانی و… را پرورش داده‌است. جشنواره فیلم 100 و جشنواره فیلم کوتاه تهران از همترین رویدادهای مربوط به فیلم کوتاه در کشور است.

تشکیل انجمن صنفی فیلم کوتاه ایران در خانه سینما در شهریور سال ۱۳۸۲ از نقاط عطف فعالیت‌های سینماگران فیلم کوتاه ایران است که توانستند به عنوان یک صنف مستقل مطرح شوند. برنامه‌ای به اسم ۸ میلیمتری در شبکه رادیو نمایش به فیلم کوتاه و سینمای مستند و تجربی اختصاص دارد. این برنامه به تهیه‌کنندگی و سردبیری قاسم اورنگی می‌باشد که خود مستندساز می‌باشد.

برای تماشای فیلم های کوتاه می توانید به منوی چندرسانه ای بروید و سپس با انتخاب گزینه ویدیو به تماشای فیلم و انیمیشن های کوتاه و تیزر فیلم های شاخص سینمای ایران و جهان بنشینید.

محمد حسین قلی‌پور

نويسنده سينمايى موسس و سردبير "اى من" موسس و سردبير سايت "Filmovies"

نوشته های مشابه

6 دیدگاه

  1. به نظر من یک نکته ی نا مفهمون در این فیلم هست و اینکه اولین باری که اتفاق مرگ رخ داده چی بوده و صد در صد اولین بار افتادن این شخص دیدن خط جنازه نبوده پس اینجا حلقه ای وجود نداره چون حلقه تکرار عینی همون صحنه است
    با این اوصاف می تونیم بگیم که کار گردان با این کار می خواسته مفهومی بالا تر از تغیر سرنوشت یا هر چیز دیگری رو انتقال بده و یا هم میتونیم این موضوع رو باگ فیلم در نظر بگیریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ده − سه =

دکمه بازگشت به بالا