کوتاه با اسپیلبرگ

3استیون آلن اسپیلبرگ  زاده ۱۸ دسامبر ۱۹۴۶ کارگردان، تهیه‌کننده و فیلم‌نامه‌نویس امریکایی یهودی، برنده ۳ جایزه اسکار و یکی از موفقترین کارگردانان تاریخ سینما، هم در میان منتقدان و هم در بین مردم عادی است.
او از موفق‌ترین کارگردانان سینما در زمینه تجاری محسوب می‌شود که با فیلم‌های آرواره‌ها (۱۹۷۵)، ای.تی (۱۹۸۲) و پارک ژوراسیک (۱۹۹۳) رکورد فروش سینمای جهان را شکست و هریک از این فیلم‌ها پرفروش‌ترین فیلم دوران خود بودند. مجموع فروش فیلم‌های ساخت اسپیلبرگ تاکنون به رقم چشم گیر ۸ / ۵ میلیارد دلار رسیده است و نشریه اقتصادی فوربس ثروت این فیلم‌ساز آمریکایی را بیش از ۳ میلیارد دلار برآورد کرده است.

اسپیلبرگ دوران کودکی‌اش را در سالن‌های سینما و با دیدن فیلم‌های والت دیسنی و آثار حادثه‌ای سپری کرد و همین مسئله موجب شد که در ساخت فیلم‌هایش نیز رگه‌های کودکی و فانتزی را رها نکند، تا جایی که برخی لقب کودک – کارگردان را به او داده‌اند.

وی از ۱۲ سالگی برای خودش فیلم‌های آماتوری می‌ساخت، فیلمنامه‌هایش را خودش می‌نوشت، از دوستانش برای بازی استفاده می‌کرد و آنها را به خوبی هدایت می‌کرد. در ۱۶ سالگی، یک فیلم بلند به نام Firelight با زمان ۲ ساعت و نیم ساخت.

استیون به کالج ایالتی کالیفرنیا رفت و آنجا در رشته سینما تحصیل کرد. در اواخر دهه ۶۰، پنج فیلم دیگر ساخت اما بالاخره در سال ۱۹۶۸ با فیلم کوتاه آمبلین بود که مورد تحسین قرارگرفت.

او همدوره جرج لوکاس، فرانسیس فورد کاپولا، مارتین اسکورسیزی، جان میلوش و برایان دی‌پالما است. اسپیلبرگ توانست با کمپانی کلمبیا قراردادی امضا کند و کارگردانی چند اثر تلوزیونی را به عهده بگیرد. این دوره کاری تجربه‌های بسیاری برای اسپیلبرگ به همراه داشت.

1

وی اولین اثر مهم و خلاقانه خود را که به اکران سینماها هم راه یافت در سال ۱۹۷۱ و با نام دوئل ساخت. دوئل اثری خلاق بود. دوئل ماجرای سفر یک فروشنده دوره‌گرد بود که اسیر دیوانگی یک راننده تریلر می‌شود، راننده‌ای که تماشاگر هرگز چهره او را نمی‌بیند.

اسپیلبرگ به خوبی از پس صحنه‌های تعقیب و گریز برآمد و ایجاد دلهره را در متن کار قرارداد. او توانست با این فیلم، توجه دست اندرکاران هالیوود را به خود جلب کند و خود را به عنوان یک استعداد تازه، معرفی کند.

وی در سال ۱۹۹۱ به بازسازی پرهزینه قصه پیتر پن پرداخت و نام آن را هوک گذاشت. در سال ۱۹۹۳، اسپیلبرگ انقلابی در جلوه‌های ویژه ایجاد کرد و فیلم پارک ژوراسیک را ساخت. در این فیلم، افسانه علمی – تخیلی و پرفروش مایکل کرایتون را به تصویر کشید و فیلمش مانند کتاب، بسیار پرفروش از آب درآمد.

او ابتدا فیلمهای حادثه‌ای می‌ساخت اما امروز او را به خاطر چالش‌هایش در ساخت فیلم‌هایی با مضامین هولوکاست، برده‌داری، جنگ و تروریسم می‌شناسند. نخستین فیلم بلند وی دوئل نام داشت که یک فیلم جاده‌ای است. او اکنون موفقترین کارگردان سینما در زمینه تجاری است. او کارگردان و تهیه‌کننده موفقترین فیلم‌ها در گیشه سینما بوده است و کارگردانان بسیاری از او تأثیر پذیرفته‌اند. در سال ۲۰۰۴ از دید مجله پریمیر و دیگر نشریات او قدرتمندترین و پرنفوذترین شخص در صنعت سینما بوده است؛ و در پایان قرن بیستم مجله لایف او را پرنفوذترین شخص در این زمینه شناخت.

او یک فیلم بحث برانگیز به نام فهرست شیندلر هم ساخت که جایزه اسکار بهترین فیلم و جایزه اسکار بهترین کارگردانی را بدست آورد. این فیلم، تنها فیلم سیاه و سفیدی است که جایزه اسکار بهترین فیلم را بعد از سال ۱۹۶۰ برنده شده است.

او شش بار نامزد جایزه اسکار برای بهترین کارگردانی شده که دو بار برای فیلم‌های فهرست شیندلر و نجات سرباز رایان برنده آن شده است. همچنین هشت فیلم او نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم شده‌اند و درحالی که تنها فیلم فهرست شیندلر برنده شده است.

2

وی در سال ۲۰۰۷ در مجله فوربز، مشهورترین مجله معرفی افراد، در لیست سالیانه قدرتمندترین شخصیت‌ها در رده دهم قرار داشت. همچنین به گزارش مجله فوربز در سال ۲۰۱۲ وی در رده دوم فهرست پر درآمدترین چهره‌های سرشناس دنیای هنر و سرگرمی با بیش از ۱۰۰ میلیون دلار درآمد قرار گرفت. بخشی از این درآمد به لطف پخش دوباره ای.تی. موجود فرازمینی به مناسبت سی‌امین سالگرد ساخت آن و همین طور نمایش نسخه سه بعدی پارک ژوراسیک به مناسبت بیستمین سالگرد اکرانش بوده است. همچنین نمایش فیلم لینکلن  گذشته به جای گرفتن او در رده دوم این فهرست کمک کرده است. اسپیلبرگ سهمی از درآمد شهربازیهای کمپانی یونیورسال را نیز دارد. مدونا با حدود ۱۲۵ میلیون دلار درآمد در صدر این فهرست قرار گرفت.

برخی از محورهای پرونده هنری اسپیلبرگ:

 برنده جایزه اسکار بهترین کارگردانی و بهترین فیلم برای فیلم فهرست شیندلر در سال ۱۹۹۵

 برنده جایزه اسکار بهترین کارگردانی برای فیلم نجات سرباز رایان در سال ۱۹۹۶

نامزد دریافت اسکار بهترین کارگردانی برای فیلم‌ برخورد نزدیک از نوع سوم در سال ۱۹۷۸ 

نامزد دریافت اسکار بهترین کارگردانی برای فیلم‌ مهاجمین صندوقچه گمشده در سال ۱۹۸۲

نامزد دریافت اسکار بهترین کارگردانی برای فیلم‌ ئی تی در سال ۱۹۸۳ 

نامزد دریافت اسکار بهترین کارگردانی برای فیلم‌ رنگ ارغوانی در سال ۱۹۸۶

نامزدی بهترین فیلم برای نجات سرباز رایان در سال ۱۹۹۹

برنده جایزه گلدن گلوب در رشته بهترین کارگردانی برای فیلم‌های فهرست شیندلر و نجات سرباز رایان

نامزد دریافت گلدن گلوب در رشته بهترین کارگردانی برای فیلم‌های آرواره‌ها، برخورد نزدیک از نوع سوم، مهاجمین صندوقچه گمشده، ئی تی، رنگ ارغوانی، آمیستاد، هوش مصنوعی و مونیخ

برنده نخل طلای کن برای بهترین فیلمنامه و نامزد دریافت نخل طلایی بهترین فیلم هر دو برای شوگرلند اکسپرس در سال ۱۹۷۴

برنده جایزه بافتا در رشته بهترین فیلم برای فهرست شیندلر

نامزد دریافت جایزه بافتا در رشته بهترین کارگردانی برای فیلم آرواره‌ها و بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه برای فیلم برخورد نزدیک از نوع سوم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم برای ئی تی و بهترین فیلم برای نجات سرباز رایان

آثار ساخته شده توسط وی به شرح زیر است:

غول بزرگ مهربان ۲۰۱۶

پل جاسوس‌ها ۲۰۱۵

لینکلن ۲۰۱۲

اسب جنگی ۲۰۱۱

ماجراهای تن‌تن: راز اسب شاخدار ۲۰۱۱

ایندیانا جونز و قلمرو جمجمه بلورین ۲۰۰۸

مونیخ ۲۰۰۵

جنگ دنیاها ۲۰۰۵

ترمینال ۲۰۰۴

اگه میتونی منو بگیر ۲۰۰۲

گزارش اقلیت ۲۰۰۲

هوش مصنوعی ۲۰۰۱

نجات سرباز رایان ۱۹۹۸ (اسکار بهترین کارگردانی)

جهان گمشده: پارک ژوراسیک ۱۹۹۷

آمیستاد ۱۹۹۷

فهرست شیندلر ۱۹۹۳ (اسکار بهترین فیلم و بهترین کارگردانی)

پارک ژوراسیک ۱۹۹۳

هوک ۱۹۹۱

ایندیانا جونز و آخرین جنگ صلیبی ۱۹۸۹

همیشه ۱۹۸۹

امپراتوری خورشید ۱۹۸۷

رنگ ارغوانی ۱۹۸۵

ایندیانا جونز و معبد مرگ ۱۹۸۴

منطقه گرگ و میش ۱۹۸۳

ای‌تی موجود فرازمینی ۱۹۸۲

مهاجم صندوقچه گمشده ۱۹۸۱

۱۹۴۱ ۱۹۷۹

برخورد نزدیک از نوع سوم ۱۹۷۷

آرواره‌ها ۱۹۷۵

شوگرلند اکسپرس ۱۹۷۴

دوئل ۱۹۷۱

امبلین’ ۱۹۶۸

نورآتش ۱۹۶۴

 

به این مطلب امتیاز دهید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *