جشنواره سی و پنجمسینمای ایراننقد فیلم

نقد ویلایى ها

پوستر ویلایی ها
پوستر ویلایی ها

عوامل فیلم

کارگردان ویلایی ها : منیر قیدی
نویسنده: ارسلان امیری ،منیر قیدی
بازیگران: طناز طباطبایی، پریناز ایزدیار، ثریا قاسمی و صابر ابر

خلاصه داستان

ویلایی ها روایتگر زندگی شیرزنان قهرمان ایرانی است که در شهرکی میان خط مقدم جبهه و شهر اهواز زندگی می کنند و در انتظار دیدار همسرانشان روزگار می گذرانند

نقد فیلم ویلایی ها

تاریخ قهرمانانه هشت سال دفاع مقدس پر از اتفاقات حماسی و جذابی است که بدون نیاز به کوچکترین تغییری قابلیت ارائه در قالب رمانی پر کشش و گیرا را خواهد داشت. داستان ویلایی ها از جمله این اتفاقات است که با وجود مجال اندک خیال برای خودنمایی، توانسته روایتگر زندگی قهرمانان صبر و مقاومت تاریخ این کشور در سال های دفاع مقدس باشد.
سرکار خانم منیر قیدی بیشترین سابقه فعالیت خود را در جایگاه منشی صحنه تجربه کرده اند و در این عرصه آثاری چون آواز گنجشک ها، ارتفاع پست و فرش باد حضور داشته اند.ایشان همچنین در فیلم خیلی دور خیلی نزدیک با جناب میرکریمی در مقام دستیار کارگردان همکاری داشته اند. بی شک سابقه سال ها حضور در پشت صحنه و استفاده از تجربیات بزرگانی چون مجید مجیدی، ابراهیم حاتمی کیا و کمال تبریزی بزرگترین یاور خانم قیدی در ساخت اثری خوش ساخت و منسجم بوده است.
ویلایی ها از داستانی پر حادثه و پرآشوب برخوردار نیست ، با این وجود به دلیل نمایش دقیق روابط میان شخصیت ها و قدرت در جلب حس همذات پنداری به راحتی می تواند مخاطب را تا پایان فیلم با خود همراه کند. تمرکز بر مقاومت زنان و روایت زندگی بی آلایش آن ها در کنار یکدیگر باعث شده مخاطب بیشتر شاهد روحیه قهرمانی یک ملت در برابر دشمن باشد تا دغدغه های جزئی تر هر یک از آن ها. این نگاه در تغییر رفتاری شخصیت اصلی داستان در برابر خبر شهادت همسر خانم خیری و نحوه پایان بندی اثر بیشتر رخ نمایی کرده است. ادامه روایت از منظر هر یک از شخصیت های داستان در پایان بندی می توانست دغدغه جمعی و پیرنگ همدلی و مقاومت را قربانی مسئله فردی نماید و فیلم را به اثری زنانه و رمنس تبدیل نماید. توجه به این نکته ظریف نشان از اشراف خانم قیدی به مدیوم سینما دارد.
مهمترین ویژکی ویلایی ها یکدستی تمام اجزا و خوش نشستن آن ها در کنار یکدیگر است. شاید فیلمنامه، فیلمبرداری، تدوین،بازی ها و موسیقی هیچ کدام شاهکاری ماندگار در تاریخ سینمای ایران نباشند اماهمگی به شکل مطلوبی توانسته اند گلیم خود را از آب بیرون بکشند؛ هرچند ضعف هایی هم در موارد مذکور وجود دارد . از جمله این ضعفها می توان به استفاده بی مورد از هلی شات ها در صحنه های ابتدایی فیلم، استفاده از نمادهای کهنه برای معرفی برخی شخصیت های فرعی مانند الیاس و بازی تکراری شخصیت هایی مانند حاجی خیری اشاره کرد.
موسیقی فیلم هم با وجود حضور کمرنگ خود توانسته به وظیفه اصلی خود عمل کند. موسیقی بصورت تم باقی می ماند و ملودی عرصه ای برای رخ نمایی نمی یابد و همین عامل باعث می شود جدای از اثر شنیده نشود .این نوع موسیقی مطلوب ترین موسیقی برای ویلایی ها است. البته بیشترین استفاده از موسیقی در سکانس های فرار به سوی جان پناه و صحنه های پر تحرک بوده است و طبعا تم های خشن برای انتقال حس وحشت به کار گرفته شده است. این اتفاق می تواست برای صحنه های حسی فیلم هم بیشتر به کار گرفته شود که شابد کارگردان برای پرهیز از ورود به فضای رمنس از آن پرهیز نموده است.
پتانسیل داستان هایی اینچنین به قدری زیاد است که می توان نمونه های خیلی بیشتری از آن را در یک سال تبدیل به اثری سینمایی کرد.داستان های مغفول مانده که بسیاری از آن ها فقط در سینه بزرگمردان و شیر زنان این سرزمین آرمیده، ممکن است زمان زیادی برای بازگو شدن نداشته باشند و پس از آن به باد فراموشی سپرده شوند. فیلمسازان و نویسندگان ما هر چه زودتر می بایست به سراغ این گنج مغفول مانده بروند و پیش از آوار فراموشی بر آن ها یاور نگهداری از تاریخ شفاهی سال های دفاع مقدس این سرزمین باشند. این اتفاق مگر با همت جوانان تازه نقس میسر نخواهد بود. البته یادمان باشد لازمه تحقق این امر، حمایت مدیران ارشد فرهنگی بویژه در بخش پژوهش چنین آثاری است.
یادمان باشد هزینه برای حفظ روحیه مقاومت مردم سرمایه گذاری برای حفظ آینده این کشور است.

این نقد فیلم بر اساس نسخه نمایش داده شده در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر نگاشته شده است.

 

امتیاز کاربران: 3.96 ( 5 رای)

محمد حسین قلی‌پور

نويسنده سينمايى موسس و سردبير "اى من" موسس و سردبير سايت "Filmovies"

نوشته های مشابه

11 دیدگاه

  1. مزخرفترین فیلمز که اخیرا دیدم همین فیلم بود .هر کار کردم فقط یه ربع از فیلمو تونستم تحمل کنم

    1. وقتی یه موضوعی خارج از درکتون هست میتونید نبینید نه اینکه نقد غیرمنصفانه و دور از شأن انجام بدید

    2. شما احتمالا ذائقه تون ایراد فنی داره!! احتمالا خوراکتون فیلمایی مثل 50 کیلو آلبالو و مزخرفات کذایی فرهادی هست… واونا رو میتونید تا آخر میخ بشید پاش!!
      به نظر من در ژانر دفاع مقدس هر فیلیمی که فقط ساخته بشه، از بقیه فیلم ها یه سر و گردن بالاتره. اگه مثل ویلایی ها و شیار موضوعش بکر و تازه باشه که چه بهتر!!

  2. موضوع فیلم پرداختن به حضور زنان و رنج هایی بود که آنها در پشت جبهه های نبرد متحمل شدند که طی سالهای پس از جنگ ازدیدگاه فیلمسازان پنهان مانده ومعملا این گروه از حامیان وطن مظلوم واقع شده بودند دست مریزاد به سازندگان این فیلم خداقوت به همگی عوامل
    وقتی در نزدیکانت همسران شهدا رو دیده باشی وقتی با حواشی بعد از جنگ درگیر شده باشی دیگه به خودت اجازه نمیدی به این فیلم بگی مزخرف یا قابل تحمل
    درود بر همسران شهدا درود بر فرزندان شهدا

  3. فیلم مریضى بود . اگر میخواهید واقعیت جنگ را بدانید کتاب زمین سوخته احمد محمود را بخوانید ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا