جشنواره سی و دومسینمای ایراننقد فیلم

خواب زده ها

پوستر خواب زده ها
پوستر خواب زده ها

عوامل فیلم 

کارگردان خواب زده ها: فریدون جیرانی
تهیه کننده : رحمان سیفی آزاد
نویسندگان : لیلا لاریجانی ، رحمان سیفی آزاد
بازیگران : فرهاد اصلانی ، اکبر عبدی ، ساره بیات ، شقایق فراهانی، صابر ابر.

خلاصه داستان 

مادر فیروز به خواب همه‌ دوستان، آشنایان و کارمندان او می‌رود و از همین طریق هشدار می‌دهد که فقط بیست و چهار ساعت بیشتر فرصت ندارد تا رضایت نازگل مشرقی دختر خدمتکارش را به دست آورد و در غیر این صورت خواهد مرد. فیروز نازگل را پیدا می‌کند و تلاش می‌کند رضایت او را بدست آورد.

نقد فیلم خواب زده ها

فیلم خواب زده ها مجموعه ای از چند عنصر تکراری است ، که در دو دهه ی اخیر تماشاچیان سینمای ایران نسبت به آن شرطی شده اند.عناصری مثل وجود مرد ثروتمندی با چند همسر موقت ، عشق بین فقیر و غنی، مرد ریاکار و مثال هایی از این دست. فیلم را در هر قالبی بگنجاییم و بخواهیم در مورد آن نظر بدهیم نتیجه ی آن ثابت است: خواب زده ها فیلم بسیار ضعیفی است.
 با وجود این که فیلم فضای کمدی فانتزی دارد ولی باز هم بسیاری از اتفاقات آن دل چسب نیست و رابطه ی داستانی آن بیننده را آزار می دهد که علت اصلی  آن منطقی نبودن روابط علت و معلولی فیلم است. این مشکل از همان گره اصلی داستان شروع می شود ; چرا فیروز که مبلغ مشخصی به نازگل بدهکار است برای جلب رضایتش باید نیمی از سرمایه ی خود را به او ببخشد؟
کم بودن اتفاقات جذاب و موقعیت های کمدی فیلم نامه، کارگردان را مجبور کرده است با گنجاندن شخصیت های بی مصرفی مثل خاله ی مهندس یا همسایه ی زن سرمایه گذار ، تماشاچی را پای فیلم نگه دارد.فیلم در این جا هم به تقلید ” خوابم میاد” ِ رضا عطاران از اکبر عبدی در دو نقش خاله که زنی ساده است  و در نقش مادر مهندس که زنی افاده ای ست استفاده می کند تا با الفاظ سطحی و کوچه بازاری مخاطب را به خنده بیندازد و با این کار سطح بازیگران خود را تا سطح یک دلقک پایین بیاورد.

عنصر دیگری که برای خنداندن تماشاچی از آن استفاده شده ، تقلید کردن از رفتارهای سریال های 90 قسمتی تلویزیون است که مخاطب نسبت به آن ها شرطی شده است : فریاد زدن یکی از شخصیت ها و دست پاچگی نقش مقابل، حضور آفتابه  و شوخی های جنسی دو پهلو از جمله ی این شوخی های بی مزه هستند.به نظر نگارنده خواب زده ها به طور کلی در خنداندن تماشاچی دچار مشکل است.خواب زده ها نمونه ای  ست بارز ،از یک فیلم فارسی بی مصرف و درجه چند که توسط عاشق این ژانر ساخته شده است.به دور از تمام اختلاف نظرها در مورد  محتوای فیلم ، حقیقتا این سوال مطرح است که آقای جیرانی پس از سال ها بحث و نگارش درباره ی سینما هنوز متوجه این موضوع نیستند که سینمای بدنه با سینمای زردِ ضعیف ِ مبتذل ِ بررررفوش تفاوت اساسی دارد؟
فرهاد اصلانی بازیگر خوش قریحه و با استعدادی است که در چند سال اخیر با بازی های خوبش جایگاه خود را در سینمای ایران پیدا کرده است.به یاد نمی آورم که در چند سال اخیر بازی بدی را از او دیده باشم.در فیلم های متوسط و ضعیف کار کرده است ولی بازی او در همان فیلم ضعیف هم خوب بوده.با این حال در خواب زده ها آن قدر تصنعی ، بی روح و مسخره ظاهر شده است که مخاطب شک می کند این بازیگر فرهاد اصلانی باشد.همین نقص در بازی های ساره بیات و اکبر عبدی هم مشاهده می شود.صابر ابر هم که مانند تمامی بازی های بد دیگرش تنها چیزی را که از بازیگری بلد است به نمایش گذاشته.امیدوارم قبل از این که عمر هنری صابر ابر یا عمر سینمای ایران به پایان برسد فقط و فقط یک بار شاهد بازی متفاوتی از او باشیم.
به طور کلی می توان گفت که خواب زده ها فیلم مسخره ای ست که فرسنگ ها با یک فیلم کمدی درخور برای سینمای بدنه فاصله دارد.

خواب زده ها فیلم فارسی ضعیفی است که آن نه می تواند تماشاچی را بخنداند و نه داستانش را به خوبی روایت کند ولی اصرار دارد که تمام تکه پرانی هایش را به ظرافت پیش ببرد .غافل از این که آن قدر در فرم ضعیف و دم دستی است که  در همان ، سطح باقی می ماند و اساسا  قدرت انتقال مضمون را ندارد .

شیطنت ها و تابو شکنی های فیلم آن قدر واضح است که نیازی به توضیح درباره ی آن نیست.آقای مهندس با چند زن صیغه ای ارتباط دارد ولی خاله اش او را تقوای مجسم می بیند.موضوع تکراری و دست مالی شده ی ریا و مردهای چند زنِ آن قدر در فیلم های سطحی این چنینی تکرار شده است که نقد مناسب آن را سخت کرده است.
مورد دیگری که باید به آن اشاره کنم پاس کاری دو شخصیت زن فیلم بین ابر و اصلانی  در بیست دقیقه ی پایانی فیلم است.مدام جای این زوج ها تغییر می کند.چند دقیقه ابر و فراهانی در کنار هم قرارد دارند و چند دقیقه ابر و بیات در کنار هم  .جیرانی با این کار قصد دارد کنایه ای به نقد های جشنواره دو سال قبل با موضوع خیانت و یا ازدواج های ضرب دری بوده بزند . در پایان هم با این دلیل که ، هیچ کدام از زوج ها با هم ازدواج نکرده اند و شخصیت ها هنوز مجرد هستند قصد فرار از منقدینی که اثر او را غیر اخلاقی می دانند را دارد.
 نمایش برخورد بین زن و مرد ، موی سر بازیگران زن ، رقص و جایی شبیه دیسکو در فیلم ها ، از دغدغه های اصلی فیلم فارسی دوستان بوده و هست و همیشه برای آن راه حلی پیدا کرده اند.حالا نوبت به استفاده از بازیگران مرد در نقش زن و یا بازیگران زن در نقش مرد شده است.راه حلی که حالا تکراری شده و این افراد  را به صرافت انداخته به جای یافتن راه حل جدید، به دنبال باز کردن راه هایی برای عمومیت دادن به این نیاز باشند تا از طریق آن به آزاد سازی این امور در سینما بپردازند.
خواب زده ها فیلم فارسی ضعیفی است که آن نه می تواند تماشاچی را بخنداند و نه داستانش را به خوبی روایت کند ولی اصرار دارد که تمام تکه پرانی هایش را به ظرافت پیش ببرد .غافل از این که آن قدر در فرم ضعیف و دم دستی است که  در همان ، سطح باقی می ماند و اساسا  قدرت انتقال مضمون را ندارد .  

این نقد فیلم بر اساس نسخه نمایش داده شده در سی و دومین جشنواره فیلم فجر نوشته شده است.

امتیاز کاربران: 4.35 ( 1 رای)

محمد حسین قلی‌پور

نويسنده سينمايى موسس و سردبير "اى من" موسس و سردبير سايت "Filmovies"

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. سلام
    لطفا اسم منتقد نقد هم بگید معمولا اسم منتقدان پای نقدشان نوشته میشه ولی من هرچی گشتم چیزی ندیدم

    1. سلام
      ممنون از نظرتون
      بالای هر نوشته اسم نویسنده اون منتشر میشه
      منتقد های سایت آقای قلی پور و آقای منصوری هستند که ذکر میشه
      تمامی نقدها تالیف همکاران فیلموویز هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 − چهار =

دکمه بازگشت به بالا