یادداشت مخاطب

یادداشتی بر فیلم سکو The Platform

فیلم سکو the platform
فیلم سکو the platform

قرنطینه اختیاری برای ترک سیگار

یادداشتی بر فیلم سکو The Platform نوشته آزاد پیراینده
پس از دیدن فیلم اسپانیائی EL HOYO به معنی حفره محصول 2019 که با نام The Platform ترجمه و ارائه گردیده است، و این روزها با توجه به تشدید اعمال قرنطینه اجباری توسط دولت ها در اکثر نقاط جهان و نگرانی های ناشی از عدم توزیع عادلانه امکانات و خدمات بهداشتی در شرایط ویژه حاصل از ویروس کرونا تبدیل به یکی از پرمخاطب ترین فیلم های روز در سراسر جهان گشته است بر آن شدم تا چند سطری در خصوص این فیلم جذاب بنویسم که البته با توجه به خطر اسپویل شدن پیشنهاد می کنم متن زیر بعد از دیدن فیلم خوانده شود.
فضای فیلم سکو The Platform زندانی است کاملا متفاوت، زندانی در آینده که سلولهای دو نفره آن به شکل عمودی روی هم چیده شده اند و زندانیان افرادی هستند که برای تنبیه خود بخاطر داشتن یک رفتار ناپسند اجتماعی از قتل غیر عمد گرفته تا فریبکاری، توهم ستاره بودن و یا حتی سیگاری بودن به این مکان آمدن را انتخاب کرده اند.
زندان سکوئی دارد که در میانه سلول ها هرروز از بالا به پائین حرکت می کند و تنها زمان کوتاهی در هر سلول توقف دارد این سکو حاوی مهمترین نیاز اولیه زندانیان و یا نوع بشر یعنی خوراک است و به شکلی توقف می کند که زندانیان برای استفاده از آن مجبور هستند به شکل دو زانو به حالتی شبیه شکرگزاری و یا همان عشا ربانی مسیحیان مقابل سکو بنشینند، میزی رنگارنگ و مجلل شامل انواع خوراک ها که با گرفتن سفارش از زندانیان (اشاره به روز مصاحبه و سوال از گورنگ قهرمان داستان در خصوص خوراک مورد علاقه وی) چیده و تهیه شده است، میزی که در تهیه آن نهایت دقت از سوی ساکنان طبقه صفر صورت می گیرد بصورتی که پرسنل آشپزخانه بخاطر پیدا شدن یک تار مو داخل ظرف دسر از سوی مدیریت به صف شده و به شدت توبیخ می گردند غافل از اینکه در حفره چه بلائی بر سر این میز می آید؟!
اما چالش اصلی فیلم سکو The Platform بر سر نحوه توزیع این خوراک ها در طبقات مختلف که بدون نظارت بیرونی صورت می گیرد بوجود می آید به شکلی که طبقات بالائی این اجتماع نمادین که کاملا اتفاقی و یا به اراده نیروئی فرازمینی (اشاره به قسمتی که تریماگاس به گورنگ می گوید شب آخر ماه من به خدا اعتقاد دارم اگر تو هم اعتقاد داری دعا کن تا ماه آینده در طبقه ای بالائی بیدار شویم) در این طبقات متولد شده اند و از این موهبت برخوردار هستند که بهترین بهره را از این خان رنگین ببرند ولی با عدم مدیریت و استفاده ناصحیح قسمت اعظم خوراک ها را از بین می برند و باعث مرگ ساکنین طبقات پائینتر در اثر گرسنگی و یا بر اثر خشونت ناشی از این گرسنگی می گردند با این ترس که اگر از این موهبتی که در اختیار آنها قرار گرفته است در همان لحظه نهایت استفاده را نکنند ممکن است ماه آینده در طبقه ای متولد شوند که نه تنها چیزی نصیبشان نگردد بلکه دستخوش خشونت و یا حتی مرگ گردند.
نقطه عطف فیلم سکو The Platform زمانی است که گورنگ متوجه می شود تمام تلاشها برای برقراری عدالت از راه های گفتگو، آموزش های مارکسیستی و یا ایجاد همبستگی خود جوش بین اعضا بی نتیجه است پس خودش دست به کار می شود و دن کیشوت زمانه می گردد. قهرمان همان رمانی که گورنگ مشغول مطالعه آن است رمانی که سروانتس خود بخش اول آن را در زندان نوشته رمانی که ماجراجوئی های قهرمانانه اش خارج از توالی زمان واقعی است گورنگ که مانند دن کیشوت کتاب خوان و اهل مطالعه است و به روایت فیلم مهمترین دارائی او کتاب هایش هستند اکنون در آرزوی ایجاد آرمان شهر و مطالعه کتاب شیفته شوالیه گری گشته و در جستجوی ماموریتی شرافتمندانه است. این دن کیشوت دنیای مدرن اکنون برای آغاز ماجراجوئیش همه چیز را در اختیار دارد بانوئی که خودش را وقف آن کند : (زنی آسیائی که آرزوی مریلین مونرو شدن ستاره آمریکائی هالیوود که سالها نماد شهوت و سوئ استفاده جنسی حاکمان بوده را داشته و از این رو دچار توهم داشتن پسری خیالی گشته است و هر ماه همراه با میز به جستجوی پسر گمشده اش می آید.) و خدمتکارانش : تریما گاسی پیرمرد کوتاه قدی که ذهنش را همراهی می کند و باهارات سیاه پوست که جسمش را همراهی می کند.
شوالیه عصر جدید که رفاه خود یعنی ساکن طبقه 6 بودن را فدا کرده و با گرفتن خوراک از افراد مرفه یعنی ساکنین 50 طبقه اول سعی در رساندن و توزیع عادلانه آن به ساکنین طبقات زیرین و در نهایت از کار انداختن ماشین (جنگ دن کیشوت با آسیاب های بادی) را در سر دارد در میانه راه و پس از برخورد با مرد فرزانه متوجه این مطلب می گردد که تلاش وی در صورتی ارزشمند خواهد بود که پیامی از این جنبش را به بیرون از بدنه زندان مخابره کند پیامی که نشان دهنده اجرا نشدن قوانین حاکم بدلیل عدم نظارت و آمادگی زندانیان برای تغییر در کلیه طبقات این جامعه نمادین را دارد.
در ابتدا تصمیم گرفته می شود که این پیام در غالب یک بشقاب دسر به بیرون از بدنه زندان مخابره گردد تا به نوعی درخواست کمک نمایند اما همه معادلات با رسیدن به طبقه 333 (عدد خوش شانسی که بیانگر این است که فرشتکان حامی به شما نزدیک هستند و آماده کمک رسانی و نقشه شما به درستی پیش می رود) و ملاقات با دخترک ساکن این طبقه دخترکی که حضورش در زندان خود نماد اجرا نشدن قوانین (ممنوع بودن حضور افراد زیر 16 سال در زندان) مورد تاکید طراحان زندان می باشد عوض می شود و قهرمان فیلم سکو The Platform متوجه می گردد که هیچ نجات دهنده ای آن بیرون نیست و تغییر باید در درون انجام گیرد پس با دادن دسر به دخترک گرسنه تصمیم می گیرد این پیام را به نسل بعد از خودشان مخابره کند. دخترک حامل این پیام برای نسل های بعدی خواهد بود که نه ساکنین طبقات بالا مقصر هستند، نه ساکنین طبقات پائین، نه مدیریت و نه سیاست ها، مقصران اصلی فقط و فقط خود ما هستیم.
اکنون با راهی کردن دخترک ماجراجوئی دن کیشوت زمانه به پایان رسیده و او در زیرین ترین طبقه یا همان دنیای مردگان از سکو یا همان مرکبش پیاده می شود و به همراه خدمتکارش سانچو (تریماگاس) به عمق تاریکی می رود.

نوشته آزاد پیراینده

سایر یادداشت های مخاطب را اینجا بخوانید.

 

امتیاز کاربران: 3.39 ( 13 رای)

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. متشکرم بابت یادداشت شما
    تمام آنچه که مینویسم بر اساس برداشت خودم از فیلم حفره هستش.
    از نگاه شخصیت شناسی بازیگر نقش اول(گورنگ) تشبیهی است از عیسی مسیح و کتاب دن کیشوت همان انجیل هستش حتی در طبقه ۲۰۲ که زن کارمند حفره خودکشی میکنه روح اون زن به گورنگ میگه میخوام از بدنم تغذیه کنی(برای زنده ماندن) میخوام هضمش کنی و بعد مثل یه گه که قرار منجی همه باشه از خودت دفعش کنی یادت باشه همبستگی یا گه ؟ همبستگی یا گه اشاره و کنایه ایی هستش به طبقه ۳۳ وقتی برای نجات جان انسانهای طبقه پایین قوانینی گذاشته بود حتی قسمتی از انجیل در همین سکانس توسط زن کارمند خونده میشه(هرآنکه گوشت مرا بخورد و خون مرا بنوشد زندگی جاودانه خواهد داشت) در حفره چندین بار نشون داده میشه انسان از گرسنگی و نجات جان خود گوشت هم نوعش رو هم میخوره .دیالوگی از قسمت فیلم بخور تا خورده نشی در واقع این جمله بارها به گوش ما خورده و مثل جمله قانون جنگل.
    به نظرم مرد سیاه پوست همراه گورنگ در طبقه شماره ۶ حضرت محمد رسول الله هستش وقتی در سکانس اول قصد بالا رفتن رو داره و با بالایی های خودش داره صحبت میکنه میگه کمک کنید بالا بیایم تا خداوند به شما عمر جاودانه دهد کمی قبل تر از عمر جاودانه دین مسیحیت گفته شد، و وقتی بالایی ها قبول میکنن میگه gracias a Dios به معنای خدا رو شکر و یا الحمدالله به این واژه بسیار نزدیک تر هستش در زمان سفرشان به سمت پایین حفره برای نجات جان انسانها با کسی که ملاقات میکنن (مرد روی ویلچر) جبرئیل هستش چون مرد سیاه پوست اونو میشناسه و جبرئیل پیام خداوند رو برای اونا وحی میکنه که اصل وحی بر پایه نجات جان مرد اما نه با خشونت ولی میبینیم که باز هم خشونت از انسان نشان داده میشه چون انسان حس خشونت رو در مواقع گرسنگی نشان میده. قسمتی از دیالوگ بعد خشونت انسان علیه انسان(مهم پیامه) حتی اسم رامسس دوم که اسم سگ زن کارمند بود و در آخر پیامی که به بالا داده شد همون رامسس دوم بود رامسس دوم یا رامسس کبیر فرعون مصر باستان از دودمان نوزدهم پادشاهان آن سرزمین بود. بسیاری او را نیرومندترین فرعون تاریخ مصر باستان می‌دانند.
    روی هم رفته حفره فقط یک فیلم نیست بلکه ما هستیم فیلمی با موضوع کامل انسانیت
    پرشده از موضوع های مذهبی فرقه ایی سیاسی و بیشتر از همه سطح طبقاتی ما انسانها

    نوشته میلاد غیاثوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیست − 4 =

دکمه بازگشت به بالا