یادداشت

پرفروش ترین فیلم های تاریخ سینما

پس از گذشت ۸ سال از زمان اکران در سال ۲۰۰۹ فیلم «آواتار» به کارگردانی جیمز کامرون پرفروش‌ترین اثر سینمایی تاریخ است، هر چند اگر تورم را در نظر بگیریم باید از «برباد رفته» به عنوان پرفروش ترین فیلم های تاریخ سینما نام برد.

به گزارش فیلموویز  به نقل از خبرگزاری خبرآنلاین، چندین سال است که عنوان پرفروش ترین فیلم های تاریخ سینما با نام یک کارگردان گره خورده است. جیمز کامرون سال ۱۹۹۷ فیلم «تایتانیک» را به دنیای سینما عرضه کرد که تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما شد و تا زمان اکران فیلم بعدی این کارگردان جایگاه خود را حفظ کرد.

تا امروز نیز همچنان «آواتار» پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای جهان است. این فیلم در سراسر جهان بیش از دو میلیارد و ۷۸۷ میلیون دلار فروش داشت، رکوردی که تا امروز فیلم دیگری حتی به نزدیکی آن نیز نرسیده است. «آواتار» فیلمی حماسی، علمی و تخیلی با نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی جیمز کامرون است.

آواتار

کامرون ایده ساخت «آواتار» را از سال ۱۹۹۴ در سر داشت و بنا بر این بود که بلافاصله پس از «تایتانیک» کار ساخت آن را شروع کند اما به دلیل نبود تکنولوژی‌های مورد نیاز کار ساخت فیلم تا چندین سال به تعویق افتاد. با نگاه به بودجه مورد نیاز برای ساخت فیلم نگاه می‌توان جسارت و ریسک‌پذیری بالای سازندگان آن پی‌برد. این فیلم بر اساس برخی گمانه‌زنی‌ها با بودجه‌ای ۲۸۰ تا ۳۱۰ میلیون دلاری ساخته شد و در آن از برخی به نوآورانه‌ترین تکنولوژی‌های تصویربرداری استفاده شد. اگر ۱۵۰ میلیون دلار هزینه تبلیغات را هم به این هزینه‌ها اضافه کنیم به رقمی حدود نیم میلیارد دلار می‌رسیم که اگر چه امروز و با توجه به فروش نزدیک به سه میلیارد دلاری فیلم معقول به نظر می‌رسد اما در آن زمان ریسک بزرگی بوده است. زویی سالدانا و سم ورتینگتون بازیگران اصلی این فیلم هستند که داستان آن در آینده‌ای دور و در سیاره‌ای دیگر روی می‌دهد.

تایتانیک

در فهرست پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ رتبه دوم هم به فیلمی از جیمز کامرون می‌رسد. «تایتانیک» که داستانی عاشقانه را در بستر یک رویداد دلخراش تاریخی روایت می‌کند از معدود فیلم‌های تاریخ است که فروش بالای دو میلیارد دلار را تجربه کرده است. کامرون در این فیلم نیز نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی را خودش برعهده داشت. «تایتانیک» از آن دست فیلم‌هایی است که موفقیت تجاری را همراه با جوایز متعدد سینمایی به دست آورد. این فیلم از رکوردداران تاریخ مراسم اسکار است و در ۱۴ مورد نامزد دریافت این جایزه شد. تا پیش از آن فقط فیلم «همه چیز درباره ایو» به این رکورد دست یافته بود. هنگام اعلام برندگان اسکار اما «تایتانیک» از فیلم «همه چیز درباره ایو» پیشی گرفت و با ۱۱ جایزه اسکار مراسم را ترک کرد و در این رکورد با فیلم «بن هور» برابر شد.

جنگ ستارگان‌:‌ نیرو برمی‌خیزد

سومین فیلم پرفروش‌ تاریخ هم فروش بالای ۲ میلیارد دلار را تجربه کرده است. «جنگ ستارگان:‌ نیرو برمی‌خیزد» به کمک شوری که در میان هوادران دو آتشه این سری فیلم‌ها راه افتاده بود که پس از سال‌ها فرصتی فراهم شده بود که دوباره به تماشای قسمت دیگری از سری فیلم‌های محبوب خود بنشینند. در این فیلم ستارگان قدیمی فیلم از جمله هریسون فورد، مارک همیل و کری فیشر در کنار برخی بازیگران تازه وارد از جمله دیزی ریدلی، آدام درایور و جان بویگا بار دیگر به این حماسه فضایی جان بخشیدند.

دنیای ژوراسیک

«دنیای ژوراسیک» چهارمین فیلم از سری «پارک ژوراسیک» است که سال ۲۰۱۵ اکران شد و خیلی زود به یکی از عنوان‌های داغ گیشه جهانی تبدیل شد. این فیلم به کارگردانی کالین ترورو در نخستین هفته اکران از مرز فروش ۵۰۰ میلیون دلار عبور کرد و مالکان فیلم را به فروشی درخشان امیدوار کرد هر چند که با افت سرعت فروش در هفته‌های بعد نتوانست به مرز فروش دو میلیارد دلار برسد اما همچنان یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ باقی ماند. داستان این فیلم با بازی کریس پرت و برایس دالاس هاوارد ۲۲ سال پس از حوادث «پارک ژوراسیک» روی می‌دهد. این فیلم در نهایت با فروش جهانی بیشتر از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار به کار خود پایان داد.

انتقام جویان

در فهرست پنج فیلم پرفروش تاریخ سینما با فیلم «انتقام جویان» مارول به انتها می‌رسیم. مارول بسیاری از ابرقهرمان‌های محبوب خود را در این فیلم برای کشاندن تماشاگران به سینما به کار گرفت و توانست به فروش یک و نیم میلیارد دلاری دست پیدا کند. در «انتقام جویان» رابرت داونی جونیور، کریس همسورث، مارک روفالو، کریس اوانز و اسکارلت جوهانسون به مرد آهنی، ثور، هالک، کاپیتان آمریکا و بیوه سیاه جان بخشیدند.

جدول پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما

ردیفنام فیلمفروش جهانی ( میلیون دلار)استودیوسال اکران
۱آواتار

Avatar

2788Fox2009
۲تایتانیک

Titanic

2187.5Paramount1997
۳جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد

Star Wars: The Force Awakens

2068.2Buena Vista2015
۴دنیای ژوراسیک

Jurassic World

1671.7Universal2015
۵انتقام‌جویان

Marvel’s The Avengers

1518.8Buena Vista2012

 محاسبه پرفروش‌ترین فیلم‌های سینما یک مشکل اساسی پیش رو دارد و آن تورم یا افزایش قسمت بلیت سینما به مرور زمان است. بنابراین اگر این فاکتور را در محاسبات لحاظ کنیم احتمالا به نتایج کاملا متفاوتی می‌رسیم که با آنچه در بالا می‌بینیم متفاوت است و علاوه بر آن محاسبه دقیق تورم در کشورهای مختلف اندکی دشوار است.

اما براساس آمار وب سایت باکس‌آفیس موجو پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما در آمریکا با احتساب تورم در جدول زیر آمده است.

پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما در آمریکا با احتساب تورم قیمت بلیت

ردیفنام فیلمفروش جهانی ( میلیون دلار)استودیوسال اکران
۱برباد رفته

Gone with the Wind

1854MGM1939
۲جنگ ستارگان

Star Wars

1635FOX1977
۳آوای موسیقی

The Sound of Music

1307FOX1965
۴ای.تی

E.T.: The Extra-Terrestrial

1302Universal1982
۵تایتانیک

Titanic

1244Paramount1997

 

محمد حسین قلی‌پور

نويسنده سينمايى موسس و سردبير "اى من" موسس و سردبير سايت "Filmovies"

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده − 14 =

دکمه بازگشت به بالا