اخبار سینمایی

نامزدهای جوایز فیلم اروپا

نمایندگان آلمان، اسپانیا و فرانسه در اسکار برای جایزه بهترین فیلم اروپا با برنده نخل طلای کن و نامزد اسکار بهترین فیلم سال گذشته رقابت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، همانطور که انتظار می‌رفت فیلم‌های «او» به کارگردانی پل ورهوفن، «من، دنیل بلیک» به کارگردانی کن لوچ، «خولیتا» به کارگردانی پدرو آلمودوار، «اتاق» به کارگردانی لنی آبراهامسون و «تونی اردمان»‌ به کارگردانی مارن آده نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم جوایز فیلم اروپا شدند.

چهار فیلم از میان پنج نامزد نهایی جایزه بهترین فیلم در شصت‌ونهمین دوره جشنواره کن برای دریافت نخل طلایی رقابت می‌کردند و در نهایت نیز فیلم «من، دنیل بلیک»‌ به کارگردانی کن لوچ جایزه را از آن خود کرد. فیلم «اتاق» نیز سال گذشته یکی از نامزدهای دریافت اسکار بهترین فیلم بود و بری لارسن نیز برای بازی در این فیلم اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن را از آن خود کرد.

در میان این پنج فیلم نام کارگردان «تونی اردمان»، که از قرار بیشترین تعداد نامزدی برای جایزه را در جوایز فیلم اروپا به نام خود ثبت کرده، پیش از اکران در جشنواره کن کمتر به گوش اهالی سینما آشنا بود. اما مارن آده پس از جشنواره کن و اقبال گسترده منتقدان به فیلمش در ردیف یکی از مدعیان اصلی اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان قرار گرفت.

«تونی اردمان» از آلمان، «او» از فرانسه و «خولیتا» از اسپانیا سال آینده میلادی برای دریافت اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان در هشتادونهمین دوره جوایز اسکار شرکت می‌کنند.

در بخش بهترین بازیگر زن جوایز فیلم اروپا، ایزابل هوپر برای نقش‌آفرینی در «او» نامزد جایزه شد. در شاخه بهترین بازیگر مرد هم هیو گرنت برای بازی در «فلورانس فاستر جنکینز» نامزد دریافت جایزه شد.

امسال تنها فیلم «تونی اردمان» در تمام پنج شاخه اصلی نامزد دریافت جایزه است. «من، دنیل بلیک» با نامزد شدن برای چهار جایزه پس از «تونی اردمان»‌ قرار گرفته است. «من، دنیل بلیک» علاوه بر نخل طلای کن در جشنواره‌های لوکارنو و سن‌سباستین برنده جایزه تماشاگران شد.

آکادمی فیلم اروپا ۱۰ دسامبر در وروتسواف لهستان برندگان جوایز فیلم اروپا را معرفی می‌کند.

فهرست نامزدهای جوایز فیلم اروپا به شرح زیر است:‌

بهترین فیلم:‌ «من، دنیل بلیک»، «تونی اردمان»، «او»، «اتاق» و «خولیتا»

بهترین کارگردان: پل ورهوفن برای «او»، مارن آده برای «تونی اردمان»، کن لوچ برای «من دنیل بلیک»، کریستین مونجیو برای «فارغ‌التحصیلی» و پدرو آلمودوار برای «خولیتا»

بهترین بازیگر مرد:‌ رالف لسگارد در «مردی به نام اووه»، هیو گرانت در «فلورانس فاستر جنکینز»، دیو جونز در «من، دنیل بلیک»، بورگهارت کلاوسنر برای «مردم برابر فریتز بائر»، پیتر سیمونیچک برای «تونی اردمان» و خاویر کامارا برای «ترومن»

بهترین بازیگر زن: ایزابل هوپر در «او»، اما سوارز و آدریانا اوگارتی در «خولیتا»، والریا برونی تدسچی در «چون دیوانه»، ترینه دورهلم در «کمون» و ساندرا هولر در «تونی اردمان»

منبع:‌ ورایتی / ۵ نوامبر

 

محمد حسین قلی‌پور

نويسنده سينمايى موسس و سردبير "اى من" موسس و سردبير سايت "Filmovies"

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × دو =

دکمه بازگشت به بالا