یادداشت مخاطب

یادداشتی بر فیلم جوخه انتحار suicide squad 2

یادداشتی بر فیلم جوخه انتحار suicide squad 2
یادداشتی بر فیلم جوخه انتحار suicide squad 2

پیش از هرچیز لازم است پیرامون جلوه‌های ویژه فیلم جوخه انتحار suicide squad 2 بنویسم. از این رو باید کمی با معرفی هنر هشتم، مقدمه‌چینی کنم.
حدود بیست سال پیش، عده‌ای بازی‌های رایانه‌ای را به عنوان (هنر هشتم) نامیدند که پس از هنر هفتم (یعنی سینما) قرار دارد.
اما افراد زیادی سخنان آنان را نفی‌ کردند؛ تا اینکه در طول همین بیست سال گذشته، جهان شاهد پیشرفتی خارق‌العاده از سوی سازندگان بازی‌های رایانه‌ای که بیشتر با هوش مصنوعی سر و کار دارند، شد.
در نتیجه امروزه می‌توان خلق بازی‌های رایانه‌ای را به عنوان هنری مجزا ( هشتم ) نامید.
اما این گفته‌ها با فیلم جوخه انتحار suicide squad 2 چه ارتباطی دارد؟

ارتباطش در این است که می‌توان فیلم جوخه انتحار suicide squad 2 را، به عنوان محصولِ هنر هشتم نامید؛ چرا که این فیلم و امثال آن، درست مانند بازی‌های رایانه‌ای ساخته می‌شوند. بازی‌هایی که ۹۰ درصد آن‌ها (مانند چنین فیلم‌هایی) توسط هوش مصنوعی خلق می‌شوند.البته که این بد نیست، بلکه تا به امروز بسیار هم مفید و هنرمندانه بوده؛ مخصوصا در خلق این فیلم. چرا که جلوه‌های ویژه درین فیلم آنچنان قدرتمند بوده که در این زمینه به راحتی قادر به شکست رقیبش، یعنی mcu می‌شود.
پس به کارِ گروهِ جلوه های ویژه باید امتیازِ 10 از 10 داد ( هرچند که گاهی پرش‌هایی بودند که بیش از حد غیرطبیعی جلوه می‌کردند، مانند پرش های Harley Queen )

کارگردانی:
کارِ کارگردانی، بدون هیچ تردیدی درجه یک بود. کارگردان وظیفه‌اش را به خوبی انجام داده، چرا که او توانسته بود انسجام و هماهنگی بسیار مناسبی، بین تک تک اعضای فیلم جوخه انتحار suicide squad 2 برقرار کند؛ و این به این معناست که او توانسته به هدف از وجودش ( هدف از وجود کارگردان ) بهترین و مناسب‌ترین پاسخ را دهد.
علاوه بر این، من به شخصه تمام قاب بندی‌ها را دوست داشتم، همچنین زوم‌هایی که به هنگام حوادث صورت می‌گرفت، جز آن دو مرتبه‌ای که در ابتدای فیلم، بر صورت michael rooker صورت گرفت. چرا که در نگاه من، معنای مهمی را القا نمی‌کرد و لزومی بر وجودشان نبود.

فیلمنامه:
نویسنده بر اساس منطق و دنیایی که برای مخاطب خلق کرده، خط داستانی مناسبی را پرورش‌ داده است.
البته نکته‌ای که بیش از نکات دیگر نظرم را جلب کرد، مکالمات طنزی بودن که مانع از خستگی بیننده و یکنواختی می‌شد. مکالماتی که بسیار سنجیده، حساب شده، و به اندازه بودند. مکالماتی که با بازی و کارگردانی مناسب در عرض و کنارش، به خوبی مخاطب را می خنداند( که این بر شخصیتِ مخاطب بستگی دارد ولی  حداقل لبخندی به لب می‌آورد‌ند که همین هم کار دشواریست).
غافل‌گیری‌های بسیاری هم وجود داشتند که عاملی بر متمایز قرار دادنِ این فیلم، از دیگر فیلم‌های ساخته شده بر اساس کمیک‌ بوک‌ها می‌شود. چرا که حوداث ناگهانی این فیلم، به خوبی قادرند که بر خلاف انتظارات مخاطب‌ عمل کنند و آن‌ها را سوپرایز کنند.
نکته مثبت دیگر این است که شخصیت‌سازی و چیدمان هر کارکتر کنار هم، بی دلیل و تنها از روی زیبایی بصری نیست؛ و هر قدرت و گذشته‌ای که برایشان خلق شده است؛ جایی به کمک داستان می‌آیند. (حتی برابری قدرت‌های john cena و Idris Elba که در ابتدای فیلم هم به آن اشاره شد.)
( این موارد نشان‌دهنده این هستند که در هر ژانر نویسندگانِ متفکر و خلاق پیدا می‌شود )
همچنین در آخر، لازم است که بهتر شدنِ فیلمنامه را نسبت به سری اول این فیلم، تحسین کرد.

بازیگری:
بازی تک تک بازیگرها به اندازه و مناسب با شرایط هر سکانس است. پس نم‌یتوان از بازی‌ها ایراد گرفت، بلکه می‌توان در سکانس‌هایی آنها را مورد ستایش هم قرار داد.

در کل باید گفت که فیلم جوخه انتحار suicide squad 2 جز آن دسته از فیلم‌هایی با مخاطب خاص خود قرار دارد که برخلاف سری اولش، به خوبی می‌تواند مخاطب را راضی نگه دارد. پس اگر به چنین سبک‌هایی علاقه‌مند هستید‌ (بدون استناد بر سری اول آن ) این فیلم می‌تواند گزینه‌ی‌ مناسبی برایتان باشد.
همچنین باید James Gunn ( نویسنده و کارگردان این فیلم ) را، بخاطر کارگردانی، نویسندگی، انتخاب و هدایتِ درستِ بازیگر… تحسین کرد.

پ.ن ۱:
من به شخصه علاقه‌ام در طول سال‌های گذشته نسبت به چنین ژانرهایی کمرنگ تر شده است اما در ارتباط با suicide squad 2 باید گفت که سخت می‌شود از آن ایراد گرفت.

پ.ن ۲: یک رویداد عجیب در فیلم Suicide squad 2 بی‌پرده سخن گفتن از جنایات و سیاست‌های کشور آمریکا بود که نظرم را به خود جلب کرد (هرچند خیالی اما چهره‌ی‌ بدی به سیاست‌های کشورشان و چهره‌ی‌ خوبی به مردمانش داده است).
درواقع، دیالوگ و اتفاقات آخر فیلم نشان‌دهنده‌ی این هستند که سازندگان آثار هنری چقدر آزادی بیان دارند؛ حتی اگه سیاستِ کشورشان را زیر سوال ببرند. ( البته این احتمال هم ممکن است که بخواهند ظاهرسازی کنن؛ کسی چه می‌داند… )

imdb : 7.5
امتیاز‌ من به فیلم (بدون در نظر گرفتن سلیقه‌ی‌ شخصی ): 9
با آرزوی سلامتی و سپاس فراوان برای خواندن این دل مشغولی‌ها
( امیر حسین پیروی )

سایز یادداشت‌های مخاطب را اینجا بخوانید.

امتیاز کاربران: اولین نفری باشید که امتیاز می دهد!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ده − 9 =

دکمه بازگشت به بالا