سینمای جهاننقد فیلم

نقد و بررسی فیلم شهامت واقعی True Grit

شهامت واقعی True Grit
شهامت واقعی True Grit

عوامل فیلم

نویسنده و کارگردان شهامت واقعی True Grit: جو و اتان کوئن

بر اساس رمانِ چارلز پورتیز

بازیگران: جف بریج، هلی استنفلد، مت دامون، جاش برولین و…

مدیر فیلم‌برداری: راجر دیکنز

تدوین: رودریک جینز

موسیقی: کارتر بورول

محصول 2010

نقد فیلم شهامت واقعی True Grit

فیلم‌های برادران کوئن، از آن دست فیلم‌هایی‌ست که مفصل‌بندی یا ایده‌ای نو از یک شبکه ارتباطی را صورت‌بندی می‌کند؛‌ که فیلم شهامت واقعی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

اگر نسخه جان وینیِ شهامت واقعی را دیده باشید کاملا متوجه تغییرات آن با نسخه شهامت واقعی که ساخته برادران کوئن است خواهید شد، شهامت واقعی نسخه متقدم کاملا استوار بر قهرمانی‌ست که در بطن فیلم‌های وسترن تعریف می‌شود اما حضور متی دختر داغدیده اما شجاع در نسخه متاخر، کاملا رویه را تغییر داده و فیلم را از دیسکورسِ یک فیلمِ وسترنِ صرف خارج کرده است.

به زبان ساده‌تر روابطی که در فیلم‌های برادران کوئن به تصویر کشیده می‌شود، رئالیستی و به دور از مهمل‌بافی و اغراق است و وجهِ متعالیِ رویدادهای روزمره به نمایش درمی‌آید، جایی که با کاشت‌ گره‌هایی به هنگام و کوچک ، مسیر فیلم عوض می‌شود و مخاطب را برای جست‌وجوی ادامه داستان کنجکاوتر می‌کند.

با دنبال کردن شخصیت متی در شهامت واقعی True Grit، این حقیقت آشکار خواهد شد؛ دختری 14 ساله که از ماندن کنار جسدها بیمی ندارد و برای استرداد پول پدرش با تاجر شهر وارد مذاکره می‌شود و در مرتبه بعدی با کوگبرن، مارشالی که قرار است برای انتقام خون پدرش استخدام کند، مذاکره می‌کند که البته سرسخت‌تر از سایر رقبا نشان می‌دهد، اما متی با زبان مارشال آشناست و بالاخره او را متقاعد می کند تا برای انتقام و کشتن قاتل پدرش با او همراه شود.

اساسا فیلمِ شهامت واقعیِ‌ برادران کوئن، شهامت را از آن شخصی نمی‌داند که پیوسته سلاح به دست می‌گیرد، بلکه نگاه مخاطب را به این نکته معطوف می‌سازد که مدیریت سلاح و جنگ در دست متی، دختر 14 ساله‌ایست که توانایی خود را در مدیریت دو هفت‌تیرکش، یعنی لابیف و کوگبرن که پیوسته در حال رقابت با یکدیگر هستند، نشان می‌دهد.

فیلم شهامت واقعی True Grit روی هم رفته فیلم خوبی‌ست که منطق دوربین همواره همراه متی و روایت‌گر قصه‌های اوست، دوربینی که حرکت اضافه و خسته کننده‌ای ندارد.

 

جنبه دیگری از واقعی بودن فیلم‌های برادران کوئن را در صحنه‌های درگیری این فیلم می‌توان دید،‌ درگیری‌هایی که غلوآمیز نیست و یا حتی به رویدادهایی خنده‌دار برای مخاطب ختم می‌شود تا تلخی و گزند خون‌ریزی‌های قبل را تقلیل دهد. به عنوان مثال می‌توان به صحنه‌ی بازی کردن کوگبرن با زبانِ بریده لابیف، بعد از درگیری با نیروهای ند اشاره کرد.

فیلم شهامت واقعی True Grit روی هم رفته فیلم خوبی‌ست که منطق دوربین همواره همراه متی و روایت‌گر قصه‌های اوست، دوربینی که حرکت اضافه و خسته کننده‌ای ندارد و گه‌گاه با موسیقی آرامی همراه می‌شود که در ساخت شیمیِ فیلم مؤثر است؛ و بالاتر از همه، درسی‌ست که فیلم برای مخاطبان خود دارد در همان نام او نهفته است، “شهامت واقعی” و نشان دادن اراده‌ای که در انسان نهفته است و همواره فرصت شکوفایی آن را دارد، حتی در زمانی که با سرسخت‌ترین تبهکارها روبرو می‌شود.

برای مطالعه سایر نقد فیلم های سینمای جهان روی لینک کلیک کنید.

امتیاز کاربران: 3.59 ( 13 رای)

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 + پانزده =

دکمه بازگشت به بالا