سینمای جهاننقد فیلم

نقد و بررسی فیلم خرچنگ lobster

خرچنگ lobster
خرچنگ lobster

ادامه متن ممکن است باعث افشا شدن مطالب مهمی از داستان فیلم خرچنگ lobster شود.

فیلم خرچنگ lobsterخیلی زود شما را وارد دنیای عجیب قواعد اجتماعی خود می کند. شما خیلی زود متوجه می شوید که در این دنیا کسی حق ندارد تنها بماند و در صورت پیدا نکردن زوج مناسب باید به حیوانی که خود انتخاب می کند تبدیل شود. شاید در ابتدای امر این قانون حتی با احتمال وجود چالشی که برای شما در نظر گرفته جالب به نظر برسد اما هرچه جلوتر می روید آموزش های پروپاگانداگونه بیشتر و بیشتر می شود و شما متوجه یک قانون کلیدی دیگر هم می شوید؛ زوجی که انتخاب می کنید باید در صفات یا ویژگی ها شباهتی قابل توجه به شما داشته باشد تا این جامعه شما را به عنوان یک زوج بپذیرد و همچنین محدودیت زمانی برای پیدا کردن زوج با کشتن اعضای گروه مقاومتی که در جنگل زندگی می کنند بیشتر می شود. پیدا کردن شباهت در یک زوج، اصل ناآشنایی برای ما نیست ما نیز دنبال نقاط شباهت برای مهر تایید زدن به رابطه ی دو نفر می گردیم و اگر این شباهت را پیدا نکنیم در ذهنمان آن دو را زوجی ناهمگون و نامناسب می دانیم دنیایی که لانتیموس برای خرچنگ lobster خلق کرده همان ذهن تاییدگر من و شماست و در این دنیا تخطی از قضاوت ما تحمل شدنی نیست!

در این دنیا یا باید پایانتان را بپذیرید یا زوجی مناسب انتخاب کنید اما وقتی کسی را که شبیهتان است پیدا نمی کنید برای جلوگیری از تبدیل شدن به یک حیوان مجبورید تظاهر به داشتن یک صفت،ویژگی و یا حتی مشکل روانی کنید تا کنار یک نفر دوام بیاورید مارکس می گوید:”تاریخ دوبار تکرار می شود بار اول تراژدی و بار دوم کمدی” در خرچنگ حتی تکرار تاریخ هم برعکس است اول با کمدی همسان سازی با زنی خالی از عاطفه مواجهیم و سپس با تراژدی همسان سازی با زنی که او را دوست دارد با کور کردن چشم هایش!!!

لحظه فرار از هتل و پیوستن به گروه مقاومت، لحظاتی هرچند کوتاه شما را فریب می دهد که در دل این دنیا و قوانین جنون آمیزش عده ای هم هستند که دست به مبارزه زده اند اما این بار داستان سریعتر شمه ای از کمدی سیاهی که در سراسر داستان موج می زند را رو می کند؛ در گروه مقاومت رابطه ی عاطفی و جنسی دو نفر ممنوع است و البته عواقب ناگواری هم دارد!

تلاش مقاومت برای از بین بردن مکانیزم زوج یابی هرچند به موشکافی عشق مهندسی شده افراد هتل می پردازد و از سست بودن یا کتمان واقعیت پرده بر می دارد اما ماهیت بیمار گونه خودش هم به وضوح می گوید این دنیا نوعی اختلال دو قطبی دارد!

شما هیچگاه با اطمینان نمی توانید بگویید رفتار رهبر مقاومت از سر عقده و آبسشن است یا در راستای پایبندی به قانونی که به آن معتقد است رفتار او ریشه در هرچیزی که دارد مقاومت مصداق از چاله به چاه افتادن است.

درخرچنگ lobster ردپایی از کوبریک هم دیده می شود.انسان ها و روابطشان و شیوه ی استدلال و بحث کردنشان کوبریکی است انگار خرچنگ lobster در دل یک ضدآرمان شهر کوبریکی بنا شده است صحنه ی افشاگری دروغی بودن خون دماغ در قایق را به خاطر بیاورید صحبت های ربات گونه و با این حال مسخ کننده آثار کوبریک را در ذهنتان تداعی می کند این اثر در شیوه روایی و موسیقی متن یادآور بری لیندن است که برای دوستداران سینما حسی مثل یک دژاوو و آشنا پنداری خواهد داشت فیلم خرچنگ lobster حس خوب سینمایی است که مفاهیم را به قیمت عامه پسند بودن زیر پا نمی گذارد و نیاز به بیشتر دیده شدن دارد.

بیشتر دیده شدن توسط کسانی که به دنبال کشف ابعاد عمیق تری از سینما هستند و برای رسیدن به این هدف، زیر پوست خرچنگ را جستجو می کنند.

نقد فیلم سوگلى از همین کارگردان را اینجا بخوانید.

نوشته حسام الدین حبیبی

سایر یادداشت های مخاطب را اینجا بخوانید.

امتیاز کاربران: 3.86 ( 4 رای)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 − سه =

دکمه بازگشت به بالا