سینمای ایراننقد فیلم

نقد فیلم فروشنده در گاردین

پوستر فروشنده
پوستر فروشنده

نقد فیلم فروشنده

فروشنده درباره ی یک زوج شاد از طبقه ی متوسط در تهران است. رعنا و عماد که توسط علیدوستی و شهاب حسینی بازی می شوند. عماد معلم است و رعنا در خانه می ماند ، آنها قصد دارند با هم زندگی تشکیل دهند . اما به جز این آنها هر دو از اعضای با استعداد یک گروه نیمه حرفه ای تئاتر هستند که در تدارک اجرای نمایشنامه ی ” مرگ دستفروش” آرتور میلر هستند . عماد نقش ویلی لومن که فروشنده ای شکست خورده است را بازی می کند و رعنا در نقش همسر او لیندا بازی می کند . هر دو با گریم و کلاه گیس هایی خاکستری رنگ نقش کاراکتر های غمگین پیرتر از خودشان را بازی می کنند. دقیقا در ابتدای فیلم فروشنده آنها مجبور به نقل مکان از آپارتمانشان می شوند چون به نظر می رسد کل مجتمع به دلیل نقص ساختمانی در حال فرو ریختن است . فرهادی صحنه ای به شدت متشنج خلق می کند که در آن ترک ها قاب پنجره را می شکنند . فاجعه ای قریب الوقوع از جنس تایتانیک. آنها سرانجام به لطف یکی از هم گروه های تئاترشان آپارتمان جایگزینی پیدا می کنند. اما آنها دیر متوجه می شوند که ساکن قبلی آنجا زن جوانی بوده که گویا روسپی گری میکرده و افراد مشکوک و بدنامی تمام طول شب آن اطراف می پلکند. یک شب رعنا اشتباه می کند و به خیال اینکه همسرش جلوی در است کلید باز شدن در بیرونی را می زند .

جذابیت و لذتی بصری در شیوه ی فرهادی در کنار هم قرار دادن صحنه های بازی نمایشنامه ی آرتور میلر و صحنه های زندگی واقعی این زوج و شومی آن وجود دارد . رئالیسم ویرانی و تراژدی ای کلاسیک شانه به شانه ی هم به نمایش در می آیند . خود عماد فردی خوددار و منطقی است ولی خوب می شود اگر بازی در نمایشنامه ی میلر به او از نظر اخلاقی دیدی مغرور ، دراماتیک و قهرمانانه نسبت به خود بدهد . ویلی لومن در اندوه خویش متحیر از این است که چه مردیست که نمی تواند

 به زن و خانواده ی خود بهترین چیز های مورد نیاز در زندگی را بدهد. عماد متحیر از این است که چه مردیست که نمیتواند از زنش در برابر تجاوز محافظت کند . به وضوح فرهادی به مخاطبانش اجازه میدهد که از خلال دروغ های موازی ویلی لومن گمانه زنی کنند و سپس آنها را در دقایق پایانی بیندازد با این حال ارتباط جدید کمی صریح و واضح است.

سایر نقد فیلم فروشنده در فیلموویز

منبع :گاردین ،نوشته شده پیتربرادشو

برگردان:هستی وختی

برای مطالعه سایر نقد فیلم های سینمای ایران روی لینک کلیک کنید.

امتیاز کاربران: اولین نفری باشید که امتیاز می دهد!

محمد حسین قلی‌پور

نويسنده سينمايى موسس و سردبير "اى من" موسس و سردبير سايت "Filmovies"

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوازده + 3 =

دکمه بازگشت به بالا