جشنواره هایادداشت

رکورد داران جایزه اسکار

نماد اسکاراز کاترین هپبورن و جان فورد تا «بر باد رفته»‌ و «تایتانیک»‌ مروری کوتاه بر مهم‌ترین جایزه سینمایی

‌ جایزه اسکار معتبرترین و مهم‌ترین جایزه سینمایی جهان است که امسال نودمین دوره آن در لس‌آنجلس برگزار خواهد شد. این مراسم امسال تحت تاثیر جرایم جنسی هالیوودی قرار گرفته است و انتظار می رود شاهد واکنش های خاص بازیگران زن به این پدیده باشیم. 

از آنجا که سینمای ایران پیش از فرهادی، تنها یک بار دیگر با فیلم «بچه‌های آسمان» به کارگردانی مجید مجیدی به جمع نامزدهای نهایی اسکار راه یافته بود، تهیه جدول رکوردهای سینمای ایران در این زمینه کار راحتی است. اما این جایزه قدیمی و بزرگ رکوردداران بسیاری دارد که برخی از مهم‌ترین آن‌ها را مرور می‌کنیم.

رکورد بیشترین تعداد نامزد شدن برای جایزه در یک دوره: «همه چیز درباره ایو»، «لالا لند» و «تایتانیک» هر کدام در یک دوره از اسکار ۱۴ بار نامزد اسکار شده‌اند.

رکورد کوتاه‌ترین سخنرانی پس از دریافت جایزه: پتی دوک سال ۱۹۶۳ هنگام دریافت جایزه بهترین بازیگر زن نقش مکمل برای بازی در فیلم «معجزه‌گر» به گفتن «سپاسگزارم» بسنده کرد.

رکورد بیشترین تعداد نامزد شدن برای جایزه بدون دریافت حتی یک اسکار: فیلم‌های «نقطه عطف» در سال ۱۹۷۷ و «رنگ بنفش» در سال ۱۹۸۵ هر کدام برای دریافت ۱۱ جایزه نامزد شدند،‌ اما در نهایت مراسم را دست‌خالی ترک کردند.

رکورد بیشترین اسکار یک بازیگر مرد: تا به حال هیچ بازیگر مردی بیش از سه بار برنده اسکار نشده است. تنها دنیل دی‌لوییس برای بازی در فیلم‌های «پای چپ من»، «خون به پا خواهد شد» و «لینکلن»، جک نیکلسون برای بازی در فیلم‌های «دیوانه از قفس پرید»، «شرایط مهرورزی» و «بهتر از این نمیشه» و والتر برنان برای بازی در فیلم‌های «بیا و بگیرش»، «کنتاکی» و «غربی» سه بار اسکار بازیگری گرفتند. شاید این رکورد با توجه به نامزدی مجدد دی لوئیس در مراسم امسال تغییر کند.

رکورد بیشترین جایزه به یک فیلم: «بن هور»، «تایتانیک» و «اربات حلقه‌ها: بازگشت پادشاه» در این زمینه رکورددار هستند و هر کدام ۱۱ اسکار گرفته‌اند.

رکورد بیشترین تعداد نامزد شدن برای اسکار کارگردانی: ویلیام وایلر در این رشته ۱۲ بار نامزد دریافت جایزه شد.

رکورد بیشترین اسکار کارگردانی: جان فورد کارگردان اسطوره‌ای سینمای آمریکا چهار بار برنده اسکار بهترین کارگردانی شد.

رکورد داران اسکار

رکورد بیشترین تعداد نامزد شدن در رشته‌های بازیگری: مریل استریپ تاکنون ۲۰ بار در رشته‌های بازیگری نامزد اسکار شده و در این زمینه رکورددار است او از این ۲۰ بار سه بار برنده جایزه شده است.

رکورد بیشترین اسکار بازیگری: کاترین هپبورن چهار بار برای بازی در فیلم‌های «شکوه صبح»، «حدس بزن چه کسی برای شام می‌آید؟»، «شیر در زمستان» و «کنار برکه طلایی» برنده اسکار بازیگری شد.

کاترین هپبورن
رکورد بیشترین تعداد نامزد شدن برای یک بازیگر مرد: جک نیکلسون که تا کنون ۱۲ بار نامزد اسکار شده است.

رکورد بیشترین تعداد نامزد شدن یک بازیگر پیش از نخستین اسکار: آل پاچینو و جرالدین پیج هر یک پیش از اینکه نخستین اسکارشان را بگیرند، هشت بار نامزد این جایزه شدند.

رکورد بیشترین تعداد نامزد شدن برای اسکار فردی که هنوز زنده است: جان ویلیامز آهنگساز افسانه‌ای «جنگ ستارگان» تا کنون ۵۰ بار نامزد جایزه اسکار شده است.

رکورد جوانترین برنده جایزه اسکار: سال ۱۹۷۳ تیتوم اونیل برای بازی در فیلم «ماه کاغذی»‌ اسکار بهترین بازیگر زن نقش مکمل را هنگامی که تنها ۱۰ سال داشت، از آن خود کرد.

رکورد پیرترین برنده اسکار: کریستوفر پلامر سال ۲۰۱۱ و در ۸۲ سالگی برای بازی در فیلم «تازه‌کارها» اسکار بهترین بازیگر مرد نقش مکمل را دریافت کرد.

رکورد بیشترین تعداد نامزد شدن یک بازیگر برای جایزه بدون حتی یک جایزه: پیتر اوتول بازیگر سرشناس عالم سینما هشت بار نامزد اسکار شد اما در هیچکدام از این موارد دستش به جایزه نرسید. این بازیگر سال ۲۰۰۲ اسکار افتخاری گرفت.

طولانی‌ترین و کوتاه‌ترین فیلم‌های برنده اسکار بهترین فیلم: فیلم «برباد رفته» با مدت زمان ۲۳۸ دقیقه بلندترین و فیلم «مارتی» با مدت زمان ۹۰ دقیقه کوتاه‌ترین برندگان جایزه اسکار بهترین فیلم بوده‌اند.

همچنین والت دیزنی با ۲۲ جایزه اسکار بیش از هر فرد دیگری در تاریخ این مراسم دستش به جایزه رسید. او ۵۹ بار نامزد این جایزه شده بود.

نوشته: فرزاد مظفری

منبع: خبرآنلاین

محمد حسین قلی‌پور

نويسنده سينمايى موسس و سردبير "اى من" موسس و سردبير سايت "Filmovies"

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده + دو =

دکمه بازگشت به بالا