جشنواره ها

تونی اردمان فاتح اروپا

a«تونی اردمان» به کارگردانی مارن آده در بیست‌ونهمین دوره جوایز فیلم اروپایی در وراتسواف لهستان پنج جایزه از جمله جایزه بهترین فیلم را از آن خود کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ساندرا هولر و پیتر سیمونیشک بازیگران «تونی اردمان» به ترتیب جوایز بهترین بازیگر زن و بهترین بازیگر مرد را از آن خود کردند. علاوه بر آن جوایز بهترین فیلمنامه و بهترین کارگردانی به مارن‌ آده اهدا شد.

آده که جایزه بهترین فیلمنامه را به پدرش تقدیم کرد، برای رسیدن به جایزه بهترین کارگردانی نام‌های بزرگی چون کن لوچ، پل ورهوفن، پدرو آلمودوار و کریستین مونجیو را پشت سر گذاشت و هنگام دریافت جایزه‌اش گفت: « نخستین بار است که فیلم یک فیلمساز زن این جایزه را می‌گیرد.»

سومین فیلم بلند مارن آده داستان رابطه شکننده یک پدر و دختر و نماینده آلمان در هشتادونهمین دوره جوایز اسکار است. او با نخستین فیلم بلند خود با عنوان «جنگل برای درختان» جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره ساندنس را از آن خود کرد و پس از آن با فیلم «هر کس دیگر» جایزه برزگ هیئت داوران جشنواره فیلم برلین را گرفت.

«تونی اردمان» از زمان نخستین نمایش در جشنواره فیلم کن جوایز بسیاری از جمله جایزه بهترین فیلم جوایز فیلم مستقل بریتانیا را از آن خود کرده است.

«من دنیل بلیک» برنده نخل طلای کن به کارگردانی کن لوچ، «او» به کارگردانی پل ورهوفن، «خولیتا» به کارگردانی پدرو آلمادوار و فیلم تحسین‌شده «اتاق» به کارگردانی لنی آبراهامسون دیگر فیلم‌های مطرح این دوره از جوایز فیلم اروپایی بودند.

در این دوره از جوایز فیلم اروپایی انیمیشن «زندگی من به عنوان یک کدو سبز» ساخته کلود باراس جایزه بهترین انیمیشن را از آن خود کرد. این انیمیشن که نخستین بار در بخش دو هفته کارگردانان جشنواره کن نمایش داده شد، نماینده سوییس در بخش بهترین فیلم‌های غیرانگلیسی‌زبان اسکار است.

جایزه بهترین فیلم کمدی هم به «مردی به نام اووه» به کارگردانی هانس هلمز رسید. این فیلم با اقتباس از رمان پرفروش فردریک بکمن ساخته شده و نماینده سوئد در اسکار هشتادونهم است.

همانگونه که پیش‌بینی می‌شد مستند «آتش در دریا» به کارگردانی جیانفرانکو رسی جایزه بهترین مستند را از آن خود کرد. این فیلم پیش از این در جشنواره فیلم برلین برنده خرس طلایی شده بود.

در میان تشویق طولانی تماشاگران پیرس برازنان جایزه دستاورد اروپا در سینمای جهان را از دست سوزان بیر گرفت. برازنان در فیلم «عشق تمام چیزی است که نیاز داری» با سوزان بیر همکاری کرده است.

در بخشی از این مراسم ویم وندرس که ریاست آکادمی فیلم اروپایی را برعهده دارد برای تجلیل از آندره وایدا فیلمساز برجسته سینمای لهستان روی صحنه رفت.

پائولو سورنتینو در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۳ به ترتیب با فیلم‌های «جوانی» و «زیبایی بزرگ»، پاول پاولیکوفسکی در سال ۲۰۱۴ با فیلم «آیدا» و میشاییل هانکه در سال ۲۰۱۲ با فیلم «عشق» برندگان جایزه اصلی جوایز فیلم اروپایی بوده‌اند.

منبع:‌ ورایتی / ۱۰ دسامبر

 

محمد حسین قلی‌پور

نويسنده سينمايى موسس و سردبير "اى من" موسس و سردبير سايت "Filmovies"

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یازده − پنج =

دکمه بازگشت به بالا