اخبار سینمایی

تغییر در زمان اکران ایستاده در غبار

11فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» که قرار بود از 12 خرداد به نمایش دربیاید با یک هفته تاخیر و همزمان با اکران عمومی از ۱۹ خرداد در سینماهای گروه هنروتجربه هم به نمایش درمی‌آید.

اکران «ایستاده در غبار» قرار است به صورت همزمان در گروه زندگی و در گروه هنروتجربه باشد. این اولین بار است که فیلمی هم در اکران عمومی و هم در اکران هنروتجربه حضور پیدا می‌کند. بنا به گفته امیرحسین علم‌الهدی دبیر شورای سیاست‌گذاری گروه هنروتجربه مطابق اساسنامه این گروه هر فیلمی که شاخصه‌های هنری و تجربی داشته باشد می‌تواند علاوه بر اکران عمومی در هنروتجربه هم روی پرده برود.

«ایستاده در غبار» ساخته محمدحسین مهدویان داستان زندگی جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «احمد که عصیان نوجوانی‌اش را در سکوت گذرانده، فرمانده لشگری می‌شود که باید در دروازه‌های خرمشهر با دشمن بجنگند اما سرنوشت او فرسنگ‌ها دور از مرز ایران رقم می‌خورد….» این فیلم در جشنواره سی و چهارم فجر توجه سینماگران و منتقدان سینما را به خود جلب کرد و موفق شد جایزه بهترین فیلم جشنواره را از آن خود کند.

پیش از این قرار بود «ایستاده در غبار» از اول اردیبهشت اکران شود اما گویا به دلیل نزدیکی مضمونی به فیلم «بادیگارد» نمایش آن به زمان دیگری موکول شد.«ایستاده در غبار» شکل و شمایلی مستندگونه دارد و ساختار این فیلم نیز مثل «آخرین روزهای زمستان» ساخته قبلی کارگردان که به زندگی و شهادت  حسن باقری می‌پرداخت، صداهای باقی‌مانده از دوران جنگ و شهدا و فرماندهان جنگ را با تصاویر بازسازی شده درهم می‌آمیزد. هادی حجازی‎فر در نقش احمد متوسلیان ایفاگر نقش اصلی فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» و امیرحسین هاشمی، فرهاد فداکار و عماد محمدی از دیگر بازیگران اصلی این پروژه هستند. «ایستاده در غبار» دومین همکاری مشترک محمد حسین مهدویان و حبیب الله والی‎نژاد بعد از سریال «آخرین روزهای زمستان» و محصولی از سازمان هنری و رسانه‌ای «اوج» است.این فیلم با سرگروهی پردیس زندگی اکران عمومی می‎شود.

محمدحسین مهدویان کارگردان این فیلم درباره بازسازی وقایعی که دهه‌های قبل در جبهه‌ها و در زندگی سردار متوسلیان افتاده است می‌گوید: «بر خلاف آنچه تصور می‌شود ما صحنه‌های مستند را بازسازی نکردیم. در واقع ما بر اساس داستان‌های باقیمانده، روایت‌ها،خاطرات و اسناد به جا مانده حدس زدیم که ماجراها چگونه اتفاق افتاده و سعی کردیم آن‎ها را بسازیم. این در واقع یک خلق از ابتدا بر اساس داستان‌ها و روایت‌ها و خاطرات است.»

تهیه‌کننده «ایستاده در غبار» با اعلام اینکه ۱۹ خرداد اکران این اثر سینمایی آغاز می‌شود از تمام تلاش تیم تولید برای آزادی حاج احمد متوسلیان که فیلم درباره اوست، خبر داد.

حبیب والی‌نژاد تهیه‌کننده «ایستاده در غبار» به کارگردانی محمدحسین مهدویان در گفتگو با خبرنگار مهر درباره زمان اکران این فیلم سینمایی اظهار کرد: جلسه روز دوشنبه شورای صنفی نمایش ما را غافلگیر کرد چراکه فکر نمی‌کردیم حداقل تا سه هفته آینده زمان اکران‌مان فرا برسد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه تعطیلات نیمه خرداد را پیش رو داریم، ضمن هماهنگی با شورای صنفی تصمیم گرفتیم که فیلم را در آغاز ماه مبارک رمضان و از چهارشنبه هفته آینده (۱۹ خردادماه‌) اکران کنیم.

تهیه‌کننده «ایستاده در غبار» جلو افتادن زمان اکران این فیلم را به فال نیک گرفت و گفت: در هفته‌های گذشته اتفاقات زیادی افتاده و جامعه را با حاج احمد متوسلیان آشنا کرده است. گفتگوهای وزیر محترم دفاع و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره زنده بودن ایشان امید زیادی را در دل ما روشن کرده است

محمد حسین قلی‌پور

نويسنده سينمايى موسس و سردبير "اى من" موسس و سردبير سايت "Filmovies"

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

10 + 17 =

دکمه بازگشت به بالا