یادداشت

تاریخچه پاین وود

66پاین وود خانه جیمز باند

استودیوهای «پاین وود» نامی آشنا در صنعت سینمای جهان است زیرا بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های مطرح و پرفروش در آنجا جلوی دوربین رفته‌اند.

از کفش های قرمز ساخته امریک پرسبرگر و مایکل پاول تا فیلم های جیمز باند و هری پاتر؛ بعضی از خاطره انگیزترین صحنه های فیلم های تاریخ سینما در استودیوهای «پاین وود» فیلمبرداری شده اند و حال خالی از لطف نیست که تاریخچه ساخته شدن این استودیوها را مرور کنیم.

استودیوهای پاین وود در «ایور هیث»، باکینگهام شایر انگلستان، حدود ۳۲ کیلومتر در غرب از مرکز شهر لندن قرار دارد. مدیریت استودیوها را «گروه استودیوهای پاین وود» برعهده دارد. این استودیوها محل تولیدات بسیاری از فیلم ها در این سال ها بوده؛ از فیلم های پرهزینه و شوهای تلویزیونی گرفته تا فیلم های مشهورتری مانند جیمز باند و هری پاتر و مجموعه فیلم‌های «ادامه بده» به کارگردانی جرالد توماس.

تاریخچه

 استودیوهای پاین وود در ملک هیثر دن هال که یک خانه ویکتوریایی بزرگ بود ساخته شد. کلنل گرانت موردن که یک سرمایه دار کانادایی و نماینده مجلس منطقه «برنتفورد و چیسویک» بود،  ملک را خرید، داخل خانه تغییراتی ایجاد کرد و یک حمام ترکی، زمین مخصوص بازی اسکواش در آنجا ساخت. ملک محل ملاقات های سیاستمداران رده بالا و دیپلمات ها بود. پس از مرگ کلنل، میلیاردری به نام چارلز بوت خانه را خریداری و به یک باشگاه محلی تبدیل‌ کرد.

55

سال های ۱۹۳۰

در سال ۱۹۳۵ متدیست و تاجری به نام جی.آرتور رنک با چارلز بوت شریک شد و این مکان را به یک استودیوی سینمایی تبدیل کردند. بوت طراحی استودیوها را متاثر از استودیوهای فیلمسازی هالیوود در کالیفرنیا انجام داد. حتی نام استودیوی جدید را پاین وود گذاشت. (به دلیل ازدیاد درخت های ملک همچنین به نظر می آمد می خواست نام استودیو هم آوا با مرکز سینمای آمریکا، هالیوود باشد)

دسامبر همان سال ساخت و ساز شروع شد و هر سه هفته یکبار یک سن فیلمبرداری آماده بهره برداری می شد. ۹ ماه بعد پروژه کامل و یک میلیون پوند هزینه ساختن استودیوها شد. نخست پنج استیج و یک تانکر آب با ظرفیت ۶۵ هزار گالون آماده بهره برداری داشتند که این تانکر آب هنوز مورد استفاده است. در سال های بعدی امکانات استودیوهای پاین وود و استودیودهای دنهام فیلمز بیشتر شدند. هر دو استودیوها به سازمان رنک تعلق داشتند.

روز۳۰ سپتامبر ۱۹۳۶ دکتر لزلی برگین، منشی پارلمان انگلستان رسما استودیوها را  افتتاح کرد. نخستین فیلمی که در استودیو پاین وود فیلمبرداری شد، ملودی لندن (هلبرت ویلکاکس،۱۹۳۷) بود. بخش هایی از فیلم در استودیوهای بریتیش و دومینیونز امپریال فیلمبرداری شده بود اما آتش سوزی فیلمبرداری را تعطیل کرده بود.

 

نخستین فیلمی که تمام و کمال در استودیوهای پاین وود فیلمبرداری شد «صحبت شیطان» (کارول رید،۱۹۳۶) بود.

خیلی زود این استودیوهای به یکی از سودآورترین بخش های تاریخ سینمای بریتانیا تبدیل و تحت «سیستم اتحادیه» قرار گرفت که در عمل  قانونی از سیستم سینمای آمریکا بود. پس از آن و تا به امروز فیلم های متعددی در این استودیوها فیلمبرداری شده و بیشترین درآمد در میان استودیوهای دنیا را همین استودیوها دارد.

44

سال های ۱۹۴۰

در دوران جنگ جهانی دوم استودیوهای پاین وود مصادره و به «کراون فیلم یونیت» تبدیل شد. پایگاه واحد پنج عکاسی و فیلمبرداری ارتش، واحد تولید فیلم نیروی هوایی و واحد فیلم نیروی هوایی لهستان در استودیوهای پاین وود قرار داشتند.

«کراون فیلم یونیت» بسیاری از مستندهای کلاسیک دوران جنگ را ساخت از جمله مستند برنده جایزه اسکار «پیروزی صحرا» (روی بولتینگ)، آتشی که افروختیم (همفری جنینگز،۱۹۴۳) و… نیروهای ارتش نیز از این مکان استفاده می کردند. از جمله کارخانه رویال مینت که از سال های دور کارش ساختن مدال و سکه بود.

کمپانی آف یوث (مدرسه بازیگری سازمان رنک) در سال ۱۹۴۵ تاسیس شد. یک سال بعد استودیوهای پاین وود را برای فیلمبرداری و کارهای غیرجنگی دوباره بازگشایی کردند. دو فیلم شاخص سینمای بریتانیا که در پاین وود فیلمبرداری شدند در سال ۱۹۴۸ به نمایش عمومی درآمدند: «الیور تویست» ساخته دیوید لین و «کفش های قرمز» ساخته امریک پرسبرگر و مایکل پاول.

 

سازمان رنک که دچار کمبود سرمایه به علت ولخرجی های سال‌های گذشته شده بود، نتوانست برای «کفش های قرمز» در آمریکا تبلیغات کند، اما «کفش های قرمز» به پرفروش ترین فیلم تهیه شده در سازمان رنک تا آن زمان تبدیل شد. (فروش یک میلیون پوند)

در سال ۱۹۴۸ جان دیویس مدیریت استودیوها را برعهده گرفت. سال بعد سازمان رنک ۱۶ میلیون پوند بدهی بالا آورد که به دلیل شکست فیلم های پرهزینه اش بود. یکی از آنها سزار و کلئوپاترا (۱۹۴۶،گابریل پاسکال) نام داشت.

44

سال های ۱۹۶۰ و ۱۹۵۰

سال های ۱۹۵۰ استودیو به دلیل فیلمبرداری مجموعه فیلم های «ادامه بده» و «دکتر» به موفقیت های مالی رسید. این فیلم ها را پیتر راجرز و همسرش بتی باکس نماینده های کمپانی رنک تهیه می کردند. مجموعه فیلم های «ادامه بده» را دو برادر به نام های جرالد توماس و رالف توماس کارگردانی می کردند. سال  ۱۹۵۴ فیلم «دکتر» محبوب ترین فیلم در بریتانیا بود. کمدی های نورمن ویزدوم نیز در استودیوهای پاین وود فیلمبرداری می شدند.

در سال های ۱۹۶۰ استودیو دیگر وابستگی مالی چندانی به سازمان رنک نداشت.حالا تهیه کنندگان می توانستند با بستن قرار داد بخش هایی از استودیو را اجاره کنند. فیلمبرداری فیلم های جیمز باند در استودیوهای پاین وود با فیلمبرداری دکتر نو (۱۹۶۲،ترنس یانگ) شروع شد.

جی آرتور رنک (که دیگر عنوان لرد را گرفته بود) در سال ۱۹۶۲ بازنشسته شد و جان دیویس جایش را گرفت.

سال های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰

سال های ۱۹۷۰ استودیوهای پاین وود بیشتر برای تولیدات تلویزیونی استفاده می شد که مجموعه مشهور «کاوشگران» با نقش آفرینی تونی کرتیس و راجر مور یا آفضا:۱۹۹۹» از جمله آنها بودند. در واپسین سال های ۱۹۷۰ فیلم های «سوپرمن» در پاین وود فیلمبرداری شدند.

در سال های ۱۹۸۰ چهار فیلم از مجموعه «جیمز باند» شامل فقط برای چشم‌های تو، اختاپوس، جوازی برای کشتن و… همینطور فیلم بیگانگان جیمز کامرون و بتمن ساخته تیم برتن برای فیلمبرداری به پاین وود آمدند.

33

سال های ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰

در سال های ۱۹۹۰ به دلیل مالیات‌های سنگین دولت بر صنعت سینمای بریتانیا کمترین تعداد فیلم های بریتانیایی به تولید رسید، اما فیلم های هالیوودی مانند بازگشت بتمن (تیم برتن) و سه فیلم دیگر جیمز باند (چشم طلایی، فردا هرگز نمی میرد و دنیاکافی نیست) در پاین وود فیلمبرداری شدند.

گروه رنک تا سال ۲۰۰۱ مالک استودیوهای پاین وود بود تا اینکه آنجا را به گروهی به مدیریت مایکل گرید و ایوان دونلیوی فروخت. در سال ۲۰۰۹ استودیوهای پاین وود و استودیوهای شپرتون به پاس مشارکت در پیشرفت سینمای بریتانیا جایزه «بفتا» دریافت کردند.

22

سال های ۲۰۱۰

در حال حاضر استودیوهای پاین وود سهام‌دار دارد. پیل گروپ که در شهر منچستر است ۷۳ درصد از سهام استودیو را خریداری کرده، جواهر فروش معروف وارن جیمز ۲۷ درصد از سهام را دارد.

دکورها، یادبودها

در استودیو های پاین وود برای بعضی از فیلم ها دکور و سن ساخته اند. مثلا استیج ۰۰۷ برای جاسوسی که مرا دوست داشت (۱۹۷۷) ساخته شد. این استودیو یک تانکر آب بزرگ دارد که بزرگترین تانکر آب در اروپاست. سال ۱۹۸۴ به دلیل آتش سوزی این دکور سوخت اما دوباره بازسازی شد و نامش را استیج ۰۰۷ آلبرت بروکلی گذاشتند.

11

استودیوهای پاین وود به یاد و احترام ریچارد آتن بارو یکی از استیج ها را به نام او نامگذاری کرده است. در سال های اخیر دو استودیو پاین وود دیگر هم ساخته شده یکی در آمریکا و آتلانتا و دیگری در مالزی قرار دارد.

گزارش ارغوان اشتری از مهر

%d8%aa%d8%a7%d8%b1%db%8c%d8%ae%da%86%d9%87-%d9%be%d8%a7%db%8c%d9%86-%d9%88%d9%88%d8%af

محمد حسین قلی‌پور

نويسنده سينمايى موسس و سردبير "اى من" موسس و سردبير سايت "Filmovies"

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × چهار =

دکمه بازگشت به بالا