یادداشت

تاریخچه برادران وارنر

13920410000474_PhotoLبرادران وارنر بیش از ۹۲ سال است که نامشان در صدر غول‌های صنعت سینما و سرگرمی ایستاده است و با خلق فیلم‌های و شخصیت‌های ماندگار سعی دارند عرصه رقابت را از دست ندهند.

در طول سال های جنگ جهانی دوم برادران وارنر فصلی جدید در تولید فیلم های سینمایی را آغاز کردند و اکثر فیلم هایشان درون مایه ای جنگی و ضد نازی داشتند و در جبهه فرهنگی با آلمان ها مبارزه می کردند.

با پایان جنگ جهانی دوم برادران وارنر در بالاترین سطح موفقیت و درآمد قرار داشتند و با جریان مالی بیش از ۶۰۰ هزار دلار در هفته به رکورد سود خالص ۲۰ میلیون دلار در سال نیز دست یافتند، اما اوضاع به همین منوال باقی نماند. پدیده جدیدی به نام تلویزیون در حال ظهور بود که روز به روز تماشاگران بیشتری را در خانه نگه می داشت. سینماها هر روز خالی تر می شدند و صاحبان صنعت سینما خطر سقوط را بیش از هر وقت دیگری احساس می کردند.

کمپانی برادران وارنر نیز از این امر مستثنی نبود و درآمد کمپانی تا سال ۱۹۵۶ به پایین ترین سطح خود رسیده بود تا جایی که جک وارنر برای برون رفت از این وضعیت حق پخش تمام فیلم های تولیدی تا قبل از سال ۱۹۵۰ میلادی را بهAssociated Artist واگذار کرد.

این وضعیت نابسامان اما به همین جا ختم نشد و در سال ۱۹۵۶ طی اطلاعیه ای وارنر بروس برای فروش به بازار عرضه شد. جک وارنر که مدت ها پیش روابطش با دیگر برادران به تیرگی کشیده بود با تشکیل یک سندیکا به طور پنهانی و در سایه، ۹۰ درصد سهام کمپانی را خریداری کرد و خود بزرگترین سهامدار کمپانی شد و مدت کوتاهی بعد با در اختیار گرفتن جایگاه برادر بزرگتر -هری- خود را رئیس جدید کمپانی معرفی کرد.

بعد از این تغییر و تحولات وارنر بروس برای مقابله با خطر تلویزیون، با تمرکز بیشتری به این مدیوم جدید ورود کرد و واحد تولید محصولات تلویزیونی خود را راه اندازی کرد. در ابتدا آن ها از همان فرمول قدیمی و موفق خود، یعنی وسترن استفاده کردند. Cheyenne نام سریال وسترن یک ساعته ای بود که در ۱۰۸ قسمت از ۱۹۵۵ تا ۱۹۶۳ روی آنتن رفت.Cheyenne اولین سریالی بود که توسط یک استودیوی بزرگ هالیوودی تهیه می شد و موفقیت آن پایه گذار نسل جدیدی از محصولات تلویزیونی شد که بعد از آن روی آنتن رفتند. سنت سریال سازی بعد از این سرعت بیشتری گرفت و به ساخت مجموعه های کارآگاهی چون ۷۷ Sunset Strip (۱۹۵۸-۱۹۶۴) و چشم هاوایی (۱۹۵۹-۱۹۶۳) انجامید.

این اقدامات و همچنین سرک کشیدن به حوزه های دیگری چون شاخه ضبط و پخش موسیقی، وارنر بروس را آرام آرام از بحران خارج کرد و دست آن ها را در ساخت فیلم های پرخرج تر باز گذاشت.

در  ۱۹۶۲ وارنر بروس با پرداخت مبلغ بی سابقه ۵.۵ میلیون دلار حق ساخت نسخه سینمایی نمایشنامه موزیکال «بانوی زیبای من» را در اختیار گرفت.

6

«بانوی زیبای من» در ۱۹۶۴ با بازی «آدری هپ بورن»  و «رکس هریسون» روی پرده های سینما رفت و با فروشی ۷۲ میلیون دلاری موفقیتی درخشان به همراه آورد. فیلم درباره استاد آواشناسی است که طی یک شرط بندی، دختری گلفروش و عامی را به ستاره مجالس اشرافی تبدیل می کند. «بانوی زیبای من» در ایران نیز محبوبیتی فراوان دارد و یکی از شاهکارهای دوبله ایران محسوب می شود. فرهاد مهراد نیز یکی از نخستین تجربه های آوازخوانی خود را در این فیلم و با خواندن در نقش پدر «آدری هپ بورن» داشته است.

موفقیت بانوی زیبای من (۱۹۶۴) و قطعات موزیکال آن جریانی جدید از فیلم های پرفروش و برتر تاریخ کلاسیک آمریکا را راه انداخت. دیگر فیلم محبوب این دوران درام-کمدی سیاه چه کسی از ویرجینیا وولف می‌ترسد؟(۱۹۶۶) از نمایشنامه ای روانشناسانه به همین نام است. «چه کسی از ویرجینیا وولف می‌ترسد؟» در ۱۳ رشته نامزد جایزه اسکار شد و اگرچه در بسیاری از آن ها قافیه را به مردی برای همه فصول (۱۹۶۶) باخت اما اسکاری چون بهترین بازیگر نقش اول زن را برای الیزابت تیلور به همراه آورد و در سال ۲۰۱۳ به لیست آثار محافظت شده کتابخانه ملی کنگره آمریکا اضافه شد.

بت من، سوپرمن و سایرین

در طی دو دهه آینده وارنر بروس با جذب ستارگانی چون «پل نیومن»، «رابرت ردفورد» و «کلینت ایستوود» خود را در صدر ابراستودیوهای هالیوودی نگه داشت.

اما یکی از مهمتری هوشمندی های وارنر بروس استفاده از قدرت تصویرسازی کمیک های داستانی بود. جان بخشی به شخصیت هایی چون بت من و سوپرمن و ساخت ده ها فیلم و سریال طی سال های مختلف میلیون ها و میلیاردها دلار پول را به ذخیره کمپانی افزود.

batman vs superman

سوپرمن ابرقهرمانیست که اولین بار در سال ۱۹۳۸ توسط «جری سیگل» در مجله مصور «دی سی کمیک» خلق شد. شخصیتی با نام کال-ال که در سیاره کریپتون به دنیا آمد ودر زمان نوزادی، لحظاتی قبل از نابودی کریپتون توسط پدر دانشمندش با یک سفینه به زمین پرتاب شده است.

سوپرمن تا  یک دهه بعد از خلقتش در یکی دو کارتن و سریال و یک فیلم نیمه کوتاه سیاه و سفید به نام Superman and the Mole Men(۱۹۵۳) حضور یافت. اما اتفاق بزرگ در ۱۹۷۴ و با خرید حق تجاری این شخصیت توسط وارنر بروس به وقوع پیوست.

اولین فیلم سوپرمن در ۱۹۷۶ روی پرده های سینما آمد. سوپرمن با بودجه ای معادل ۵۵ میلیون دلار پر خرج فیلم تاریخ سینما تا آن زمان به حساب می آمد. فیلم که از حضور ستارگانی چون مارلون براندو بهره می برد فروشی خیره کننده داشت و بیش از ۳۰۰ میلیون دلار در سراسر جهان فروخت و شخصیت سوپرمن را در مسیری پر افتخار قرار داد. بعد از این بود که این مرد افسانه ای هر از گاهی سر از سالن های سینما برمی آورد و به یکی از نمادهای ملی-فرهنگی آمریکا تبدیل شد. سوپرمن۲ (۱۹۸۱) و سوپرمن۳ (۱۹۸۳) دنباله های پرفروش بعدی بودند که تماشاچیان بی شماری را به سالن های سینما کشاندند.

فیلم بعدی اما شکستی مطلق بود. سوپرمن ۴؛ در جستجوی صلح (۱۹۸۷) چنان دچار ضعف فیلمنامه و کارگردانی بود که به شدت در گیشه شکست خورد و در لیست بدترین فیلم های تاریخ سینما قرار گرفت و پرونده سوپرمن را تا سال ۲۰۰۶ مختومه کرد.

بازگشت سوپرمن (۲۰۰۶) بعد از مدت ها برنامه ریزی و پروژه های کنسل شده، اکران شد و با وجود نظر مثبت منتقدان انتظارها را درگیشه برآورده نکرد و تنها ۳۹۱ میلیون دلار فروخت که با توجه به بودجه ۲۰۴ میلیون دلاری آن رقم قابل توجهی به حساب نمی آمد. فیلم بعدی مردآهنی (۲۰۱۳) نام داشت که از قصه کارگردان بزرگی چون کریستفر نولان بهره می برد و داستانی بر پایه شخصیت سوپرمن داشت و موفقیت خوبی در گیشه کسب کرد تا امیدها به سودآوری این شخصیت همچنان زنده باشد تا در سال ۲۰۱۶ شاهد اکران فیلمی با عنوان «بتمن و سوپرمن: طلوع عدالت» باشیم تا برای اولین بار شاهد حضور این دو شخصیت محبوب در یک فیلم باشیم.

داستان وارنر بروس اما به همین جا ختم نمی شود. شخصیت های دیگری چون بت من نیز همچون سوپرمن تاریخی پر افت و خیز و در قلب میلیون ها طرفدار خود در سراسر جهان جایگاهی ویژه دارد.

سال ها بعد این موفقیت های خیره کننده در قالب سری فیلم های هری پاتر تکرار شد. داستانی بر پایه کتاب هایی به همین نام از جی کی رولینگ که روایتگر زندگی پسری جوان در مدرسه جادوگری هاگوارتز است. ۸ فیلم هری پاتر طی سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۱ اکران شده اند و در مجموع ۷.۷ میلیارد دلار فروش داشتند.

یکی از آخرین تولیدات مجموعه ای وارنر بروس سری فیلم های «هابیت ها» است. شخصیت های کوتوله ای و افسانه ای که بخشی فرعی از تریولوژی موفق ارباب حلقه ها بودند و بعد ها تحت هدایت و کارگردانی پیتر جکسون به مجموعه فیلمی مستقل تبدیل شدند. مجموعه هابیت؛ یک سفر غیرمنتظره (۲۰۱۲)، هابیت؛ تباهی اسماگ (۲۰۱۳) و هابیت؛ نبرد پنج سپاه (۲۰۱۴) نزدیک به ۳ میلیارد دلار در سراسر جهان فروش کرد.

harry potter

برادران وارنر بیش از ۹۲ سال است که مقتدرانه در صدر غول های صنعت سینما و سرگرمی ایستاده است. آن ها سهم مهمی در خاطره جمعی سینما دوستان دارند. سوپرمن، بتمن، سری فیلم های ماتریکس (۱۹۹۹-۲۰۰۳)، من افسانه ام (۲۰۰۷)، تلقین (۲۰۱۰)، مکس دیوانه؛ جاده خشم (۲۰۱۵) تنها بخش کوچکی از نقش آن ها در سال های معاصر سینماست.

gravity

وارنر بروس رویایی بود که از اتحاد چهار برادر آغاز شد و سراسر جهان را در نوردید.

گزارش از اشکان مزیدی

منبع: خبرگزاری مهر

محمد حسین قلی‌پور

نويسنده سينمايى موسس و سردبير "اى من" موسس و سردبير سايت "Filmovies"

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 − 11 =

دکمه بازگشت به بالا