اخبار سینمایی

برگزیدگان بیست و یکمین جشن خانه سینما

برگزیدگان بیست و یکمین جشن خانه سینما

برگزیدگان بیست و یکمین جشن خانه سینما مشخص شدند. این مراسم در حالی به کار خود پایان داد که حضور عادل فردوسی‌پور، حاضران در سالن برج میلاد را غافلگیر کرد، همچنین فرهاد اصلانی یاد مهران مدیری را در سریال «هیولا» زنده کرد. در نهایت دو فیلم «سرخپوست» ساخته نیما جاویدی و «تنگه ابوقریب» به کارگردانی بهرام توکلی، بیشترین جوایز این جشن را از آن خود کردند.

به گزارش فیلموویز به نقل از خبرگزاری خبرآنلاین، بیست و یکمین جشن سینمای ایران (خانه سینما)، شامگاه جمعه (هشتم شهریور) با اجرای احسان کرمی در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

حسین انتظامی (رییس سازمان سینمایی)، منوچهر شاهسواری (مدیرعامل خانه سینما)، پیروز حناچی (شهردار تهران)، فاطمه معتمدآریا، سارا بهرامی، رامین حیدری فاروقی، مرتضی رزاق کریمی، نوید محمدزاده، فرهاد اصلانی، طناز طباطبایی، هومن بهمنش، آتیلا پسیانی، گوهر خیراندیش، وحید جلیلوند، امیر آقایی، فرشته طائرپور، ستاره اسکندری و … از جمله چهره‌های حاضر در این مراسم بودند.

در ابتدای این مراسم کلیپی از درگذشتگان سینمای ایران در یک سال گذشته برای حضار پخش شد که همراه با نمایش قاب عکس‌های آنان روی صحنه، فضای تاثربرانگیز را رقم زد.

سپس منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما با حضور روی صحنه، گفت: «دو نکته را لازم می‌دانم بگویم، اول اینکه نزدیک ۶۰ فیلم‌ در این دوره مورد ارزیابی قرار گرفتند، امسال ما تورم همپوشانی داریم، مشارکت داوران ما هم بیش از ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است. همه افرادی که امشب جایزه می‌گیرند آرای ۴۰۰ نفر را دریافت کردند و هر برنده از دل یک رقابت تنگاتنگ بالا می‌آید.»

او ادامه داد: «نکته دیگر ما جزو مردم هستیم و جز آنان هیچ اتکایی نداریم و با نفس آن‌ها زندگی می‌کنیم، باید قدر این مردم را دانست به آن‌ها احترام گذاشت. اگر بخش کوچکی از جامعه در شرایط بدی به سر می‌برند که چندان کوچک هم نیستند باید با آن‌ها همدلانه برخورد کنیم. فقط به برکت این نفس‌هاست که صنعت تصویر ایران رشد پیدا کرده و آن‌ها باید به ما اعتبار می‌دهند و باید قدرشان را بدانیم.»

سپس نوبت به اهدای جوایز رسید و در بخش اول رامین حیدری فاروقی و مرتضی رزاق‌کریمی برای اهدای تندیس خانه سینما به بهترین مستند سال روی صحنه آمدند و تندیس بهترین فیلم کوتاه مستند به یاسر طالبی برای فیلم «دلبند» رسید.

برگزیدگان بیست و یکمین جشن خانه سینما

جایزه بردن شهردار تهران در یک مراسم سینمایی

همچنین تندیس بهترین فیلم بلند مستند به پیروز حناچی، شهردار تهران برای فیلم «زمستان است» رسید. او پس از دریافت جایزه بیان کرد: «از همکارانم در خانه سینما تشکر می‌کنم و یادی می‌کنم از سیف الله داد که بنیانگذار این برنامه بودند. فیلم «زمستان است» از آنجایی ساخته شد که من در سفری به خیابان استقلال ترکیه رفتم به این نتیجه رسیدم که این تجربه را تکرار کنم چرا که ما هم خیابان لاله زار را داریم که قدیمی‌ترین خیابان تهران است. تلاش بر این بود که به ارزش‌های شهرمان اشاره کنیم و تلاش بر این است که این خیابان را به شخصیت اصلی خودش که زمانی درگاه تجدد کشور بود برگردانیم.»

پیروز حناچی

در ادامه مراسم، روانبخش صادقی و بابک برزویه برای اهدای جایزه بهترین فیلم انیمیشن روی صحنه آمدند و تندیس این بخش به بهرام عظیمی برای فیلم «سیم ششم» رسید.

سپس وحید جلیلوند و امیر آقایی برای اهدای جایزه بهترین فیلم کوتاه روی صحنه آمدند. تندیس شایستگی بهترین فیلم کوتاه داستانی به سیاوش شهابی برای فیلم «تشریح» اهدا شد.

برگزیدگان بیست و یکمین جشن خانه سینما

همچنین شاهرخ فروتنیان و افسانه چهره‌آزاد برای اهدای تندیس بهترین جلوه‌های ویژه بصری روی صحنه آمدند. تندیس شایستگی در این بخش به جواد مطوری برای فیلم «سرخپوست» تعلق گرفت.

در ادامه این جشن، نوبت به تندیس بهترین جلوه‌های ویژه میدانی رسید که توسط فرشته طائرپور و اصغر پورهاجریان اهدا شد. محسن روزبهانی برای فیلم «تنگه ابوقریب» این تندیس را دریافت کرد.

سپس نوبت به تندیس شایستگی بهترین چهره‌پردازی رسید و ستاره اسکندری پیش از معرفی برگزیده گفت: «آرزوی صلح، آرامش و رفع همه سوتفاهم‌ها را برای اهالی خانه سینما دارم.» این تندیس به ایمان امیدواری برای فیلم «شبی که ماه کامل شد» رسید.

ستاره اسکندری

در ادامه مراسم، رعنا آزادی‌ور و حسن زاهدی برای اهدای تندیس بهترین صدابرداری روی صحنه آمدند و جایزه این بخش به رشید دانشمند برای فیلم سینمایی «تنگه ابوقریب» تعلق گرفت.

همچنین محمدرضا دلپاک و میلاد کی‌مرام، تندیس بهترین صداگذاری را به امیرحسین قاسمی برای فیلم سینمایی «تنگه ابوقریب» اهدا کردند.

برای اهدای تندیس بهترین طراحی لباس سارا خالدی زاده و غزل شاکری روی صحنه آمدند و این جایزه به محمدرضا شجاعی برای فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» رسید.

سپس آتوسا قلمفرسایی و همایون ارشادی، تندیس بهترین طراحی صحنه را به کیوان مقدم برای فیلم سینمایی «غلامرضا تختی» تقدیم کردند.

کوروش تهامی و فریدون شهبازیان هم برای اهدای تندیس بهترین موسیقی متن روی صحنه آمدند و جایزه این بخش به حامد ثابت برای فیلم سینمایی «تنگه ابوقریب» رسید.

فرهاد اصلانی یاد مهران مدیری را زنده کرد

در ادامه این جشن، نوبت به اهدای جوایز بخش بازیگری رسید و طناز طباطبایی و مسعود رایگان برای اهدای تندیس نقش مکمل مرد روی صحنه آمدند، این جایزه به فرهاد اصلانی برای فیلم سینمایی «مغزهای کوچک زنگ زده» اهدا شد.

اصلانی پس از دریافت تندیس گفت: «به قول آقای مهران مدیری که جایشان خالی است در سریال «هیولا»، خدا را شکر. خدا را شکر به خاطر همه اتفاقاتی که در این روزگار شاهدش هستیم، از همه دوستان خوبم در «مغزهای کوچک زنگ زده» و همچنین هومن سیدی بسیار ممنونم.»

گوهر خیراندیش و آتیلا پسیانی هم در ادامه، تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل زن را به فرشته صدرعرفایی برای فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» اهدا کردند.

صدرعرفایی پس از دریافت جایزه گفت: «از اعضای آکادمی و سینماگران محترم که در کنارشان رشد کردم متشکرم، امیدوارم که همیشه یک خانواده بمانیم، خانواده‌ای که همدیگر را دوست داریم و در جهت اعتلای سینمای ایران به هم کمک می‌کنیم. از خانه سینما بابت حضورش بسیار ممنونم.»

مسعود ولدبیگی

در ادامه، لحظاتی از این مراسم به مسعود ولدبیگی، گریمور پیشکسوت سینمای ایران تقدیم شد و عبدالله اسکندری که برای اهدای تندیس بهترین تدوین روی صحنه حضور پیدا کرده بود، گفت: «برای استاد خودم آقای ولدبیگی عزیز آرزوی سلامتی می‌کنم که برای سینمای ایران خیلی زحمت کشیدند، همچنین از آقای شاهسواری و بچه‌های سینما تشکر می‌کنم که از پیشکسوت‌های سینما یاد می کنند، باید هر وقت می‌شود مثل چنین مراسمی از این گوهرها غبارروبی کنیم.»

تندیس بهترین تدوین به بهرام دهقانی رسید که جایزه خود را از پانته‌آ پناهی‌ها و عبدالله اسکندری برای فیلم سینمایی «متری شیش و نیم» دریافت کرد. او در سخنانی گفت: «از کل خانه سینما که این ۳۵ سال من را تحمل کردند، تشکر می‌کنم و احتمالا الان می‌گویند باز این آمد. ای کاش «متری شیش و نیم» جایزه‌های دیگری گرفته بود. این اولین جایزه این فیلم در جشن امشب است.»

فردوسی‌پور، حاضران را غافلگیر کرد

تندیس بهترین فیلم‌برداری جشن خانه سینما هم با اعلام پریناز ایزدیار و تورج منصوری به هومن بهمنش برای فیلم سینمایی «سرخپوست» رسید. البته جشن دیگری هم در در دل این جشن برگزار شد و آن هم جشن تولد پریناز ایزدیار بود.

جایزه بهمنش پایان جوایز «سرخپوست» نبود و عادل فردوسی‌پور و مازیار میری با حضور روی صحنه، تندیس بهترین بازیگر مرد را به نوید محمدزاده برای ایفای نقش در این فیلم اهدا کردند. حضور فردوسی‌پور روی صحنه، با تشویق‌های گرم حاضران در سالن برج میلاد روبه‌رو شد که با اعلام نام نوید محمدزاده، به اوج رسید.

نوید محمدزاده و عادل فردوسی پور

در ادامه جشن خانه سینما، فاطمه معتمدآریا برای اهدای تندیس بهترین بازیگر نقش اول زن روی صحنه آمد و جایزه این بخش را سارا بهرامی برای فیلم سینمایی «دارکوب» دریافت کرد.

برگزیدگان بیست و یکمین جشن خانه سینما

معتمدآریا پس از اهدای جایزه گفت: «آرزو می‌کنم زودتر مردم ایران به صلح برسند تا دیگر تحریمی نباشد که مانع خواسته‌های‌مان باشد و صلح و دوستی آن طور که می‌خواهیم در دنیا حاکم شود. ما مردمی شریف، با ایمان و دردانه‌هایی هستیم که مسیر را گم کردیم و ان‌شالله به زودی صلح بر مسیر راه‌مان باز می‌گردد.»

سپس نوبت به اهدای تندیس بهترین فیلمنامه رسید و سروش صحت و فرهاد توحیدی این جایزه را به محسن امیریوسفی برای فیلم سینمایی «آشغال های دوست داشتنی» اهدا کردند.

در بخش دیگر این جشن، بهمن فرمان‌آرا و همایون اسعدیان برای اهدای تندیس بهترین کارگردانی روی صحنه آمدند و سعید روستایی برای فیلم سینمایی «متری شیش و نیم»، جایزه این بخش را دریافت کرد.

در نهایت نوبت به اهدای تندیس بهترین فیلم جشن بیست و یکم رسید و به همین منظور، منوچهر محمدی، هارون یشایایی و حسین انتظامی برای اهدای جایزه روی صحنه آمدند. این جایزه به مجید مطلبی برای فیلم سینمایی «سرخپوست» رسید.

امتیاز کاربران: اولین نفری باشید که امتیاز می دهد!

محمد حسین قلی‌پور

نويسنده سينمايى موسس و سردبير "اى من" موسس و سردبير سايت "Filmovies"

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 − هشت =

دکمه بازگشت به بالا