جشنواره ها

برگزیدگان برلیناله 2019

برگزیدگان برلیناله 2019
برگزیدگان برلیناله 2019

شصت‌ونهمین دوره جشنواره فیلم برلین پس از ۱۰ روز با معرفی برندگان خرس‌های طلایی و نقره‌ای به پایان راه رسید.

به گزارش فیلموویز به نقل از خبرگزاری خبرآنلاین، هیات داوران بخش بین‌الملل برلیناله به ریاست ژولیت بینوش برندگان شصت‌ونهمین دوره جشنواره فیلم برلین را انتخاب کردند. در هیات داورانی که نقش زنان در آن پررنگ است، ساندرا هولر بازیگر آلمانی که فیلم «تونی اردمان» را در کارنامه دارد در کنار سباستین للیو کارگردان شیلیایی فیلم برنده اسکار «زنی شگفت‌انگیز» و ترودی استایلر بازیگر و کارگردان بریتانیایی حضور دارند. 

خرس طلایی این دوره از جشنواره فیلم برلین به «مترادف‌ها» ساخته نداف لاپید اهدا شد. سال پیش فیلم «به من دست نزن» به کارگردانی آدینا پینتیلی خرس طلایی جشنواره فیلم برلین را دریافت کرد. 

جایزه‌ای برای فرانسوا اوزون

هیات داوری برلیناله در این دوره تصمیم گرفت تا جایزه بزرگ خود را به فیلم «به لطف خدا» ساخته فرانسوا اوزون فیلمساز مطرح فرانسوی سینما اهدا کند. «۸ زن» و «استخر شنا» از فیلم‌های مشهور کارنامه کاری فرانسوا اوزون هستند. 

جایزه آلفرد بائر

این جایزه هر سال در جشنواره برلین به فیلمی اهدا می‌شود که چشم‌اندازی تازه به روی هنر سینما گشوده باشد و از این حیث ارزش و اعتبار زیادی دارد. در این دوره از جشنواره برلین به فیلم «سیستم کرَشِر» ساخته نورا فینگ‌شیت اهدا شد. 

«در خانه بودم، اما»

جایزه بهترین کارگردانی این دوره از برلیناله را یک زن فیلمساز از آن خود کرد که البته با توجه به فضای عمومی جشنواره و ترکیب هیات داوری دور از انتظار هم نبود. آنگلا شانلک بازیگر و کارگردان آلمانی با فیلم «در خانه بودم، اما»‌ شایسته دریافت خرس نقره‌ای بهترین کارگردان شصت‌ونهمین دوره برلیناله شد. 

فیلمی که جوایز بازیگری را درو کرد

در این دوره از جشنواره فیلم برلین خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد به وانگ جینگ‌چان بازیگر چینی رسید. او برای بازی در فیلم «بدرود پسرم» به کارگردانی وانگ ژیائوشوای برنده این جایزه شد. شگفت اینکه خرس نقره‌ای بازیگر زن هم برای بازی در «بدرود پسرم» یونگ می رسید. به این ترتیب «بدرود پسرم» و ۲ بازیگر چینی آن دیگر مدعیان خرس نقره‌ای بازیگری را دست خالی به خانه فرستادند. 

دستاورد هنری چشمگیر فیلمی نروژی

در این دوره از جشنواره فیلم برلین هیات داوری برای فیلمبرداری چشمگیر «اسب‌های به یغما رفته» جایزه خرس نقره‌ای دستاورد هنری را به راسموس ویده‌بک فیلمبردار این اثر سینمایی تقدیم کردند. «اسب‌های به یغمارفته» فیلمی نروژی ساخته هانس پیتر مولاند است. 

برندگان جوایز شصت‌ونهمین دوره جشنواره فیلم برلین

خرس طلایی بهترین فیلم: «مترادف‌ها» ساخته نداف لاپید

خرس نقره‌ای جایزه بزرگ هیات داوران: «به لطف خدا» ساخته فرانسوا اوزون

خرس نقره‌ای آلفرد بائر: «سیستم کرَشِر» ساخته نورا فینگ‌شیت

خرس نقره‌ای بهترین کارگردان: آنگلا شانلک برای کارگردانی «در خانه بودم، اما»

خرس نقره‌ای بهترین بازیگر زن: یونگ می برای بازی در «بدرود پسرم»

خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد: وانگ جینگ چان در «بدرود پسرم»

خرس نقره‌ای بهترین فیلمنامه: «پیراناها» 

خرس نقره‌ای دستاورد هنری برجسته: راسموس ویده‌بک برای فیلمبرداری «اسب‌های به یغمارفته»

محمد حسین قلی‌پور

نويسنده سينمايى موسس و سردبير "اى من" موسس و سردبير سايت "Filmovies"

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × دو =

دکمه بازگشت به بالا