اخبار سینمایی

برگزیدگان بخش نوعی نگاه جشنواره کن ٢٠١۶

به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین به نقل از ورایتی ، «شادترین روز در زندگی اُلی ماکی» به کارگردانی یوهو کوزمانن زندگینامه یک بوکسور فنلادی است. این فیلم در رقابت با ۱۷ فیلم دیگر حاضر در بخش نوعی نگاه به عنوان بهترین فیلم برگزیده شد.

مارته کلر بازیگر سوئیسی ریاست هیئت داوران بخش نوعی نگاه این دوره از جشنواره فیلم کن را برعهده داشت. سال گذشته فیلم «قوچ‌ها» از کشور ایسلند جایزه بهترین فیلمبخش نوعی نگاه را از آن خود کرده بود.
یوهو کوزمانن که از بردن این جایزه شگفت‌زده شده بود، هنگام دریافت جایزه‌اش خطاب به هیئت داوران گفت: «برای سلیقۀ عجیبی که درباره سینما دارید، از شما ممنونم.»
فهرست دیگر برندگان بخش نوعی نگاه
جایزه هیئت‌داوران: کوجی فوکادا برای «هارمونیوم»
بهترین کارگردان: مت راس برای «کاپیتان فانتاستیک»
بهترین فیلمنامه: دلفین و موریل کولین برای «توقف‌گاه»
جایزه ویژه هیئت داوران: میشائیل دودوک‌ دِویت برای «لاک‌پشت قرمز»
در این دوره از جشنواره فیلم کن فیلم «وارونگی» به کارگردانی بهنام بهزادی در بخش نوعی‌نگاه حضور داشت. شصت‌ونهمین دوره از جشنواره فیلم کن یکشنبه شب با معرفی برندگان بخش رقابت اصلی به کار خود پایان خواهد.

جشنواره کن (‎/kæn/‎؛ فرانسویFestival de Cannes) جشنواره‌ای سالانه است که در کن فرانسه برگزار می‌شود. این جشنواره یکی از بزرگترین و باشکوه‌ترین رویدادهای سینمایی جهان و محلی برای پیش‌نمایش فیلم‌های جدید از تمامی ژانرها از جمله مستند به‌شمار می‌آید.

جشنواره فیلم کن برای اولین بار در شهر کن در جنوب فرانسه در سپتامبر ۱۹۳۹ برگزار شد، اما پس از آن تا پایان جنگ جهانی دوم برگزاری مجدد این جشنواره متوقف ماند. جشنواره فیلم کن در سال ۱۹۴۶ با حمایت وزارت خارجه فرانسه بار دیگر راه‌اندازی شد و با وجود آن که ماهیت اصلی شکل‌گیری آن رقابت با جشنواره ونیز بود، اما مقامات این دو فستیوال در توافقی پنهانی پذیرفتند تا برگزاری هر دو فستیوال در سال‌های متمادی را جشن گرفته و گرامی بدارند. این رویداد سینمایی معتبر در سال‌های ۱۹۴۸ و ۱۹۵۰ به علت مشکل بودجه برگزار نشد و در سال ۱۹۵۱ بود که به لطف روابط حسنه میان فرانسه و ایتالیا، زمان برگزاری جشنواره کن به بهار منتقل شد و جشنواره ونیز در همان مدت پاییز باقی ماند. در دهه ۱۹۵۰ میلادی زمان برگزاری جشنواره، از ماه سپتامبر به آوریل تغییر یافت و از سال ۱۹۵۵ میلادی، نخل طلا به عنوان جایزه اصلی جشنواره کن معرفی شد. موقعیت جشنواره کن در سال‌های ۱۹۶۰ در جهان فرهنگ و هنر تثبیت شد و از آن زمان به عنوان معتبرترین جشنواره فیلم در دنیا[نیازمند منبع] شناخته می‌شود. از سال ۱۹۵۵ بود که جایزه نخل طلا به عنوان جایزه اصلی این رویداد سینمایی معرفی شد. در سال ۱۹۷۲ جشنواره کن که توسط هیئت مدیره اداره می‌شد، به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی ثبت گردید. از سال ۱۹۷۲ مسوولین جشنواره تصمیم به تشکیل هیئت انتخاب جهت گزینش نهایی فیلم‌ها گرفتند و پیش از آن فیلم‌ها توسط نمایندگان جشنواره در کشورهای مختلف انتخاب می‌شدند.[۱] برنامه‌های این جشنواره از هفت بخش اصلی تشکیل شده‌است که شامل بخش‌های مسابقه، خارج از مسابقه، نوعی نگاه، سینه فونداسیون (مسابقه فیلم‌های کوتاه)، هفته منتقدان، دو هفته کارگردانان و بازار فیلم می‌شود.[۱] در جشنواره بین‌المللی فیلم کن، فیلم‌ها در دو بخش اصلی و فرعی از اقصا نقاط جهان با یکدیگر رقابت می‌کنند. مهم‌ترین و پر افتخارترین جایزه در جشنواره بین‌المللی فیلم کن جایزه نخل طلایی است. از دیگر ویژگی‌های جشنواره فیلم کن خصوصی بودن آن است که در آن بزرگ‌ترین ستارگان سینما و مطرح‌ترین تهیه‌کنندگان عرصه سینما حضور به هم می‌رسانند. قابل ذکر است که فقط اهالی سینما حق شرکت در جشنواره را آنهم با کارت دعوت ویژه دارند. جشنواره بین‌المللی فیلم کن محل بسیار مناسبی برای تهیه‌کنندگان سینما از تمام نقاط جهان است و ایران چندین بار حضور فعال داشته و دارد و از مدعیان اصلی جشنواره می‌باشد که در آن فرصت می‌یابند تا فیلم‌های خود را به شرکت‌های عظیم فیلمسازی عرضه کنند.

محمد حسین قلی‌پور

نويسنده سينمايى موسس و سردبير "اى من" موسس و سردبير سايت "Filmovies"

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × 2 =

دکمه بازگشت به بالا