اخبار سینمایی

دی کاپریو علیه اوباما

 لئوناردو دی‌کاپریو بازیگر سرشناس هالیوودی که در زمینه محیط زیست فعالیت‌های گسترده‌ای دارد، در یک نشست رودرروی باراک اوباما قرار گرفت و با سوال‌هایش او را تحت فشار قرار داد.

3510507

براساس گزارش هالیوود ریپورتر لئونارد دی‌کاپریو هنرپیشه برنده اسکار هالیوودی که فعالیت‌های بین‌المللی محیط زیستی‌اش شهرت فراوانی دارد، در یک نشست خطاب به «باراک اوباما» رئیس‌جمهور کشورش که یکی از مهمانان این برنامه بود، گفت: اگر شما به تغییرات آب و هوایی کره زمین باور ندارید پس واقعیت‌ها، علم یا حقایق تجربی را نیز باور ندارید.

«دی‌کاپریو» در فستیوالی به نام «South by South Lawn» که از سوی کاخ سفید به منظور گردهم‌آیی افراد مبتکر و فعال در زمینه‌های مختلف برگزار شده بود، روبروی «اوباما» و «کاترین هی‌هو» دانشمندی که در زمینه اتمسفر زمین فعالیت می‌کند،قرار گرفت و در صحبت‌های خود، بدون هیچ ملاحظه‌ای رئیس‌جمهور کشورش را مورد سوال قرار داد.

sxsl-climate

بازیگر «تایتانیک» و «بازگشته» اخیرا مستندی درباره خطرات تغییرات آب و هوایی جهان به نام «پیش از سیل» ساخته که در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو اکران شد.

«دی‌کاپریو» خطاب به اوباما گفت: اگر شما تغییرات آب و هوایی را باور ندارید، به واقعیت‌ها علم و یا حقایق تجربی نیز اعتقادی ندارید و بنابراین به نظر بنده، نباید اجازه به دست گرفتن کاخ سفید را داشته باشید.

این بازیگر در ادامه افزود: آیا اگر ما کار درست را انجام دهیم، کره زمین توانایی احیای دوباره خود را دارد؟ یا این که خسارات آن‌قدر زیاد بوده‌ که هرگز نشود جبرانشان کرد؟

او همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش به “حرص متحدانه صنعت‌گرا تولید روغن و گاز” اشاره کرد و از «اوباما» پرسید: سیاستمداران چگونه می‌توانند با کمپانی‌های بزرگ برای کم کردن سیاست‌های منفعت‌طلبانه خود به نزاع برخیزند؟

«اوباما» سپس در پاسخ به سوالات صریح «دی‌کاپریو»، امیدوارانه به یافته‌های اخیر دانشمندان درباره میزان دی‌اکسیدکربن در اتمسفر زمین اشاره کرد و گفت: ما از آنچه ممکن است،‌ بیشتر طرف منفی را گرفته‌ایم. وضع فوری مالیات کربن یک راه فرار است.

با این که دانشمندان زنگ خطر را در مورد افزایش گاز دی‌اکسید کربن در جو به صدا درآورده‌اند، برخی از کارشناسان معتقدند وضع مالیات کربن تنها سیاست عمومی برای حل این مشکل است.

President Barack Obama, right, arrives with actor Leonardo DiCaprio, left, and Dr. Katharine Hayhoe, to talk about climate change as part of the White House South by South Lawn event on the South Lawn of the White House in Washington,Monday, Oct. 3, 2016. (AP Photo/Carolyn Kaster)

«لئوناردو دی‌کاپریو» پس از موفقیت فیلم سینمایی «تایتانیک»، در سال ۱۹۹۸ یعنی زمانی که ۲۴ سال داشت، بنیادی را به نام خودش برای حمایت از محیط زیست راه‌اندازی کرد؛ این موسسه‌، نهادی غیرانتفاعی برای افزایش آگاهی نسبت به مسائل محیطی بود. گرچه بخش‌های مختلف طبیعت محور توجه «دی‌کاپریو» بود، ‌اما او بیشتر تمرکز خود را روی مباحثی چون گرم شدن کره زمین‌، حفظ تنوع زیستی زمین و حمایت از انرژی‌های قابل تجدید قرار داد.

بنیاد «دی‌کاپریو» در ۴۰ کشور جهان روی پروژه‌های متعدد محیط زیستی کار کرده و چند فیلم مستند از جمله «سیاره آب» و «گرمایش‌ جهانی» ساخته و منتشر کرده است.

فعالیت‌های چشمگیر این بازیگر و فعال اجتماعی در این زمینه جوایزی را از سوی گروه‌های حامی محیط زیست برایش به ارمغان آورد که جایزه محیط زیست «مارتین لیتون» سال ۲۰۱۱ و جایزه رهبری محیط زیست ۲۰۰۳ که از سوی موسسه جهان سبز آمریکا برگزار می‌شود، از این جمله هستند.

%d8%af%db%8c-%da%a9%d8%a7%d9%be%d8%b1%db%8c%d9%88-%d8%b9%d9%84%db%8c%d9%87-%d8%a7%d9%88%d8%a8%d8%a7%d9%85%d8%a7

«دی کاپریو» اولین بار در سال ۱۹۹۳ برای فیلم «یه چیزی گیلبرت گریپ را آزار می‌ده» نامزد جایزه نقش مکمل اسکار شد و سپس در سال‌های ۲۰۰۵ (هوانورد)،‌ ۲۰۰۷ (المالس خونین)، ۲۰۱۴ (گرگ وال استریت) نیز مجددا نامزد اسکار بازیگری شد تا سرانجام امسال برای بازی در فیلم «بازگشته» موفق به کسب این جایزه مهم سینمایی شود.

محمد حسین قلی‌پور

نويسنده سينمايى موسس و سردبير "اى من" موسس و سردبير سايت "Filmovies"

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک + 13 =

دکمه بازگشت به بالا