اسکار 2020سینمای جهاننقد فیلم

نقد فیلم فورد علیه فراری ford vs ferrari

پوستر فورد علیه فراری ford vs ferrari
پوستر فورد علیه فراری ford vs ferrari

عوامل فیلم

کارگردان فورد علیه فراری ford vs ferrari : جیمز منگولد

نویسنده: جیسون کلر

تهیه‌کننده: پیتر چرنین، لوکاس فاستر، الکس یانگ، کوین هالوران، جیمز منگولد

بازیگران: مت دیمون، کریستین بیل، جان برنثال، نوآ جوپ، جاش لوکاس، کیتریونا بالفی و…

خلاصه داستان

شرکت فورد دچار افت فروش شدیدی شده است و هنری فورد دوم به دنبال راهی برای بازگشت به دوران موفقیت با پیشنهاد یکی از مدیران ارشدش می خواهد در مسابقات اتومبیل رانی شرکت و با شکست دادن فراری، جایگاه فورد را تثبیت کند…

 نقد فورد علیه فراری ford vs ferrari

به طور مختصر بخواهیم بگوییم هنری فورد بنیانگذار شرکت خودروسازی فورد نماینده ی نگاه اقتصادی کیک بزرگ تر بود. نگاهی که در آن هرکس می تواند به اندازه ای که می خواهد از کیک اقتصاد بخورد چون قرار نیست این کیک کوچک باشد و به کسی نرسد یا کم برسد؛ نگاهی که با فروش وسیع تر، حقوق بیشتری برای کارگران به ارمغان می آورد و خودروسازی را به یک صنعت بزرگ مونتاژ تبدیل می کرد و در مقابل شرکتی هرچند کوچک مثل فراری با بلندپروازی های انزو فراری خودروهایی دست ساز، سریع و دوست داشتنی تولید می کرد؛ خودروهایی که قهرمان بلامنازع مسابقات جاده ای بودند و به همین خاطر پسربچه ها عکس هایش را به دیوار اتاق خوابشان می چسباندند و هرکس از خودرو سر در می آورد (یا حتی سر در نمی آورد!) دلش می خواست یک فراری داشته باشد.

در دهه ی پنجاه زمانی که هنری فورد دوم به صندلی شرکت فورد تکیه داد رکود اقتصادی و مشکل فروش صدمه ی هنگفتی به شرکت زده بود و مدیران فروش او به دنبال چاره ای برای موفقیت، متوجه علت موفقیت شرکتی هرچند کوچک مثل فراری شدند یعنی فرمول موفقیت در مسابقات جاده ای و تضمین شدن فروش بالای تولیدات شرکت.

اما شرکت فورد با سیاست تولید انبوهش فاقد دانش تولید چنین خودروهایی بود و غولی مثل فورد در چنین شرایطی نمی ساخت بلکه می خرید!

شرکت فورد به پیشنهاد مدیران فروشش سعی کرد خط تولید خودروهای فراری به انضمام خودروهای مسابقه اش را بخرد.

در نظر بگیرید انزو فراری کسی است که برخلاف شرکت فورد که می خواست با پیروزی در پیست مسابقه، فروش محصولات معمولیش را تضمین کند ساخت خط تولید خودروهای شهریش را فقط و فقط به منظور درآوردن پول توسعه ی خودروهای مسابقه ای آغاز کرده و عملا خود را وقف سرعت و مسابقه کرده بود.

انزو فراری با زیرکی از حضور نمایندگان فورد در ایتالیا استفاده می کند تا قیمت فروشش را در ایتالیا بالا ببرد و در مقابل وقتی که پول مورد نیازش را به دست آورد به فورد که جرأت کرده بود به دنبال خرید خط تولید خودروهای مسابقه اش باشد به شدت توهین می کند. توهینی که توسط نمایندگان شرکت فورد به شخص هنری فورد دوم مخابره می شود تا هنری فورد دوم که پیروزی در مسابقات جاده ای برایش تنها یک استراتژی فروش بود آن را از منظری دیگر به عنوان یک چالش شخصی و حیثیتی برای شکست دادن انزو فراری و شرکتش در نظر بگیرد.

دورانی که فورد علیه فراری ford vs ferrari در آن جریان دارد دورانی است که تصور شکست دادن فراری به وسیله ی فورد چیزی مثل پیروز شدن سرنیزه در مقابل گلوله است. اصلا انزو فراری یعنی سرعت و سرعت ضامن پیروزی در مسابقات جاده ای است.

با این وجود فورد علیه فراری بیش از آنکه راوی داستان انزو فراری و هنری فورد دوم باشد روایتگر تلاش های کارول شلبی با بازی مت دیمون و کنی مایلز با بازی کریستین بیل در مسیر تولید خودرویی برای رقابت با فراری است.

داستان های کلنجار رفتن کارول شلبی با استانداردهای آمریکایی فورد و بوروکراسی ویرانگرش که این نکته را به ما می رساند آنچه می بینیم بیشتر فورد علیه فورد است تا فورد علیه فراری!

کارول شلبی آخرین آمریکایی است که در مسابقات جاده ای له مانس قهرمان شده و به علت ناراحتی قلبی دیگر مسابقه نمی دهد و به تعمیر و توسعه و فروش خودرو در شرکت کوچکش مشغول است. حالا فورد با چک سفید امضایش به سراغ او رفته تا قهرمانی را بخرد و کارول شلبی خوب می داند قهرمانی در چنین مسابقاتی خریدنی نیست. پس به سراغ بهترین کسی که برای این کار می شناسد می رود یعنی کنی مایلز…

کنی مایلز مکانیک، طراح و راننده ی انگلیسی که پس از جنگ جهانی به امریکا مهاجرت کرده است خوب می داند که شرکتی مثل فورد فاقد بینش درستی نسبت به سرعت، مسابقات و حتی تولید خودرو است!

کنی مایلز از روابط عمومی خوبی برخوردار نیست. زود عصبانی می شود و از کوره در می رود ولی برای چنین کار جاه طلبانه ای بهترین گزینه ی ممکن است و کارول شلبی این را خوب می داند.

جیمز منگولد در فورد علیه فراری ford vs ferrari  تفاوت روابط عمومی کارول شلبی و کنی مایلز را به زیبایی تصویر می کن.د در صحنه های آغازین، ما کنی مایلز را می بینیم که ماشینی را تعمیر کرده اما با صحبت های تند و بی پروایش صاحب ماشین را به حدی آزرده می کند که او حتی حاضر نمی شود به کنی پولی پرداخت کند. از طرفی در صحنه ای دیگر شلبی را می بینیم که یک ماشین را در یک هفته به چهار نفر از جمله استیو مک کویین! فروخته است.

این تفاوت ها تنها به شخصیت شلبی و مایلز محدود نمی شود. آنها حتی در شکل ظاهری و پوشش و شیوه ی ظاهر شدن در انظار عمومی تفاوت های جدی دارند. تفاوت هایی که از چشمان لی بیبی با بازی جاش لوکاس که نزدیک ترین فرد به هنری فورد دوم نیز هست دور نمی ماند.

منگولد در حین نمایش این تفاوت های چالش برانگیز بین کن مایلز و کارول شلبی به زیبایی احترام پنهانی را که کارول شلبی برای مایلز قائل است نشان می دهد. او آچاری را که کن مایلز تندخو پس از مجادله به سمتش پرتاب می کند  با ماشینی نه چندان مجهز – که در مسابقه پیروز می شود- از روی تحسین قاب می کند و در محل کارش نگه می دارد!

فیلم فورد علیه فراری ford vs ferrari در نمایش نقاط اتصال شخصیت ها موفق عمل می می کند. ما در ابتدای فیلم کارول شلبی را می بینیم که با وجود آتش گرفتن خودش و ماشینش از ادامه دادن در مسابقات له مانس منصرف نشد؛ زمانی که لی بیبی تلفنی از شلبی می خواهد مجددا کن مایلز را کنار بگذارد و درست در مقابل چشمان او ماشین در حال توسعه ی کن مایلز منفجر می شود و او به سلامت پیاده می شود؛ در حالی که شلبی نگران سلامت کن مایلز است کن قصد ادامه دادن کار توسعه ی خودرو را دارد که باعث می شود رفتارهای بعدی کارول شلبی به جهت تجربه اش در له مانس برایمان منطقی باشد.

کارول شلبی در واقع همواره با دشمنی به مراتب بزرگتر از انزو فراری مواجه است دشمن اصلی او در واقع لی بیبی است که به آرمان ها و میثاق هایی نانوشته اعتقاد دارد و آن را پرستیژ فورد می داند!

او با مایلز مخالف است نه چون او را فاقد توانایی لازم می داند بلکه چون او را یک انگلیسی شلخته می بیند که به برند فورد لطمه می زند و قطعا چنین فردی نمی تواند از فیلتر لی بیبی عبور کند. پس مخالفت او ریشه در تفاوت او در نگاهش دارد نه صرفا چاپلوسی و قدرت طلبی…

فیلم فورد علیه فراری ford vs ferrari به عنوان اکشن مسابقه ای صحنه های خوبی مثل صحنه ی تحسین برانگیز دعوای بچه گانه ی مایلز و شلبی دارد. در حالی که مالی مایلز همسر کن با بازی کیتریونا بالفی نشسته است و دعوای بچه گانه ی آن دو را نظاره می کن.د سپس وقتی آرام می شوند مالی برایشان نوشابه می آورد و آنها دوباره همکاریشان را شروع می کنند!

یا صحنه ای که کارول شلبی با دست به سر کردن لی بیبی، هنری فورد دوم را سوار ماشین مسابقه می کند تا دستاوردشان را به او نشان دهد و او را تحت تاثیر قرار دهد و در نمایی زیبا هنری فورد دوم که ابتدا به نظر رسیده از ترس گریه می کند می گوید کاش پدرم بود و می دید ما چنین خودرویی ساخته ایم.

ما فشاری را که کارول شلبی بدون گفتن ماجرای توافقش با هنری فورد به مایلز در روز مسابقه تحمل می کند تا او آرامش داشته باشد حس می کنیم و به خوبی می بینیم. دیگر از یک فیلم خوب چه انتظاری دارید؟

بازی کریستین بیل مرا یاد صحبت های واکین فینیکس درباره ی او می اندازد “او هیچوقت بازی بدی ندارد!” هیچوقت! او حتی در یک فیلم متوسط هم نمایش خوبی دارد. آنقدر خوب که شما را درباره ی متوسط بودن فیلم به اشتباه بیاندازد. چه برسد به فورد علیه فراری که فیلم خوبی است.

فیلم فورد علیه فراری ford vs ferrari پایان بندی خوبی دارد. اگر فیلم را به سه بخش تقسیم کنیم کارول شلبی در برخورد با دشمن اصلیش که برخلاف نام فیلم لی بیبی است بار اول تسلیم شد و شکست خورد. بار دوم مبارزه کرد و پیروز شد و بار سوم انتخاب را به عهده ی مایلز گذاشت.

بیبی پس از قطعی شدن پیروزی مایلز و حذف فراری از کارول می خواهد مایلزی که در آستانه ی اول شدن و شکستن رکورد است سرعتش را کم کند و با دو خودروی دیگر فراری هم زمان از خط پایان رد شود که مایلز پس از کلنجار رفتن با خودش در حالی که کارول تصمیم را به عهده ی خودش گذاشته بود سرعت را کم می کند تا همه صاحب جایگاه برابر شوند. اما کمیته اعلام می کند مایلز چون جلوتر از خودروی دیگر این شرکت بوده در رتبه ی دوم قرار می گیرد.

واکنش انزو فراری به نمایش حیرت انگیز مایلز فقط و فقط تحسین است. او که نماینده ی خودروهایی دست ساز و غیرصنعتی و نماینده ی سرعت است به احترام مایلز کلاه از سر بر می دارد و مایلز ناباورانه اتفاقات را می پذیرد.

مایلز نهایتا به شکلی تراژیک در حین توسعه ی خودرویی جدید جان خود را از دست می دهد و شلبی آچاری را که از او به یادگار نگه داشته بود در صحنه ای تاثیرگذار به پسرش می دهد.

فیلم فورد علیه فراری ford vs ferrari با جذابیت و گیراییش شما را تا انتهای اثر میخکوب می کند و با پایان بندی درخور پایان می گیرد.

شاید هیچوقت نتوان در این ژانر با فیلمی بدون اشکال برخورد کرد اما بدون حتم فیلم فورد علیه فراری فیلم کم اشکالی است که ایراداتش ریشه در ضعف عوامل ندارد و به طبیعت ژانرش باز می گردد. ژانری که با صحنه های بی نهایت اکشن در دل جاده ها پا گرفته است و سخت است در آن روابط انسانی و اتمسفر اطراف آن را به صورت بی نقص تعریف کرد. اگر از بی نقص بودن و فرصت های کم کار شده و هدر رفته در روابط خانوادگی مایلز و زندگی شخصی شلبی که در اثر مفقود شده و اشکالاتی از این دست بگذریم در کلیت اثر پاشنه ی آشیلی دیده نمی شود. فیلم فورد علیه فراری از اکشن هایی است که جزو فیلم های خوب سال طبقه بندی می شود.

سایر نقد فیلم های اسکار 2020 را اینجا بخوانید.

امتیاز کاربران: 3.58 ( 5 رای)

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × چهار =

دکمه بازگشت به بالا