اخبار سینمایی

برنامه های تلویزیون برای ماه مبارک رمضان

به گزارش فیلموویز به نقل از خبرگزاری خبرآنلاین

شبکه های سیما هر سال برای ایام ماه رمضان، سفره متنوعی را برای مخاطبانش تدارک می‌بیند و سعی می‌کند با تولید برنامه‌های مختلف نمایشی و ترکیبی پاسخگوی نیازهای مردم در این ایام باشد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، امسال هم برنامه های متنوعی در شبکه های مختلف سیما قرار است در شبهای ماه رمضان روی آنتن برود و سفره های افطار ایرانیان را بیش از سالهای قبل رنگ آمیزی کند.

امسال علاوه بر برنامه ها و سریالهای ماه رمضانی، جام ملتهای اروپا 2016 فرانسه هم همنشین سفره های افطار همشهریان است.قرار است از جمعه پیش رو، 21 خرداد مسابقات جام ملتهای اروپا آغاز شود و همه 51 مسابقه این جام از شبکه ورزش و سه سیما روی آنتن خواهد رفت.بر این اساس دردور مقدماتی هر روز سه مسابقه در ساعتهای 17:30، 20:30 و23:30 روی آنتن خواهد رفت که سهم شبکه ورزش بازی اول هر روز و سهم شبکه سه بازیهای دوم و سوم هر روز است.این مسابقات تا بیستم تیر ماه به مدت یک ماه ادامه خواهد داشت.

سریالهای ماه رمضان:کم رونق تر از همیشه

 

ماه مبارک رمضان برای ایرانی‌ها با سریال‌هایی که برای این مناسبت تولید می‌شوند، گره خورده است و مخاطبان تلویزیون همزمان با انتظار برای رسیدن افطار، منتظر تماشای سریال‌های شبکه‌ها در این هستند؛ امسال نیز تلویزیون سریال‌هایی را ویژه ماه مبارک رمضان ترتیب داده است.

مجموعه تلویزیونی «پادری» به کارگردانی محمدحسین لطیفی و تهیه کنندگی سید محمود رضوی، شب های ماه مبارک رمضان بعد از اخبار ساعت 21 به روی آنتن شبکه یک خواهد رفت.

براساس برنامه ریزی های انجام شده پخش سریال «پادری» از شنبه تا پنج شنبه می باشد و جمعه ها هم طبق روال گذشته سریال تاریخی «معمای شاه» به روی آنتن خواهد رفت.

سریال تلویزیونی «برادر» به نویسندگی آرش قادری و کارگردانی جواد افشار که توسط نعمت چگینی برای پخش در شب های ماه مبارک رمضان تهیه شده، از 18 خردادماه ساعت 21:10 به روی آنتن شبکه دو سیما می رود.

در فاصله بین چهارم تا هشتم تیر هم (مصادف با لیالی قدر و شب های احیا) مینی سریال مناسبتی «کشیک قلب» به کارگردانی حسین مهکام و تهیه کنندگی علی پورکیانی روی آنتن شبکه یک سیما می رود.

مجموعه فیلم های کوتاه «زندگی به سبک بندگی» که با هدف الگو سازی برای جوانان و معرفی داستان های قرآنی برای هدایت به سمتِ زندگیِ سالم و با آرامش در حال تولید می باشد، قرار است همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان به روی آنتن شبکه قرآن سیما برود، در این مستند سعی بر آن شده است با به تصویر کشیدنِ داستان های کوتاهِ قرآن، مخاطبان را با شیوه زندگی اسلامی و همچنین اصول دین، فروع دین و اخلاق اجتماعی آشنا کند .

«زندگی به سبک بندگی» به تهیه کنندگی مهری سرخیل و کارگردانی ابوالفضل بیات در 30 قسمت 5 دقیقه‌ای در گروه آموزش شبکه قرآن سیما تهیه و تولید شده است.

مجموعه های تلویزیونی «زیرزمین» و «پنجمین خورشید » به کارگردانی علیرضا افخمی از سه شنبه 18 خرداد هر روز به ترتیب ساعات 11 و 16 از شبکه سه سیما باز پخش می شوند.

 ویژه برنامه های افطار:همراه با فضایی شاد و امید بخش

 

«شهر باران» برنامه ای ترکیبی با فضایی شاد و امید بخش است که هر روز بعد از خبر ساعت 19 آغاز می شود و تا پیش از مشروح اخبار ساعت 21 ادامه خواهد داشت.

مسایل اجتماعی از قبیل ازدواج و تشکیل خانواده محور اصلی این برنامه است و هر شب متناسب با موضوع، دو یا سه گروه مهمان به این برنامه می آیند.

«شهر باران» به تهیه کنندگی و کارگردانی احسان ارغوانی، کاری از گروه معارف اسلامی شبکه یک است که همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان هر شب به صورت زنده به روی آنتن خواهد رفت.

«ماه عسل» کاری  از گروه اجتماعی شبکه سه سیما به تهیه کنندگی و اجرای احسان علیخانی است که در 30 قسمت 75 دقیقه ای ویژه  افطار به صورت زنده روانه آنتن شبکه سه خواهد شد. این ویژه برنامه گفتگو محور است که با موضوع بخشش، در فضایی لطیف، انسانیت را در پرتو پیام‌های دینی ـ اخلاقی برای مخاطبین ارائه می نماید. میهمانان این برنامه، از افرادی انتخاب شده اند که از لحاظ اجتماعی، فرهنگی، علمی و … در شرایط خاص قرار دارند. این برنامه از دو شنبه 17 خرداد، هر شب ساعت 19:00 روی آنتن شبکه سه قرار می گیرد.

ویژه برنامه لحظات افطار شبکه قرآن سیما نیز همانند سال‌های قبل تحت عنوان «ضیافت» و با اجرای سیدوحید مرتضوی پخش خواهد شد.«ضیافت» با رویکرد معرفی سیره علمای سلف توسط یکی از نزدیکان و شاگردان ایشان و ایجاد فضای معنوی در لحظات افطار همه روزه از ساعت 19:30 تا 21 به صورت زنده و مستقیم مهمان سفره های مخاطبان قرآنی است.

 ویژه برنامه های سحر: ایجاد فضای معنوی

 

برنامه «ماه خدا» با اجرای حسن سلطانی از ساعت 2 بامداد با آیتم های گفتگوی کارشناسی و مناجات خوانی توسط مناجات خوان های فارسی، گفتگوی تلفنی با بزرگان و علما، دعای سحر، اذان صبح، پخش نماز صبح و در آخر قرائت یک جز از قرآن کریم از شبکه یک سیما پخش خواهد شد.

 شبکه دو سیما نیز با برنامه «نوسفران» ساعت 3 بامداد به مدت 60 دقیقه به تهیه کنندگی محمد مهدی ابهری و اجرای سیدجواد هاشمی با هدف توجه ویژه به نوجوانان در کلیت خانواده و انتقال باورهای دینی به نسل جدید، همراهی بزرگسالان با نوجوانان و کودکان در لحظه های معنوی سحر و احیای آیین های مذهبی و دینی روی آنتن می رود.

برنامه «سحرگاهان حرم» با همکاری و تولید مرکز سیمای نور ـ قم، با آیتم های متنوعی هر روز از حرم حضرت معصومه سلام الله علیها به روی آنتن شبکه سه می رود.

همچنین «نسیم سحری» عنوان ویژه برنامه سحرگاهی شبکه قرآن سیماست که با رویکرد ایجاد فضای معنوی در سحرهای ماه رمضان و بر اساس 3 محور شب زنده داری ، توبه و عبودیت برای مخاطبان در نظر گرفته شده است .

دهه­ اول موضوع سخنرانی و محور برنامه مناجات و سنت شب زنده داری است، دهه­ دوم استغفار، توبه و مغفرت، و در ده روز سوم عبودیت و حفظ برکات ماه مبارک رمضان بررسی می شود. در این برنامه از علما به عنوان کارشناس دعوت شده است. مناجات و دعا از آیتم هایی است که به شکل میان برنامه در «نسیم سحری»پخش خواهد شد.

این برنامه با اجرای سید کمال هاشم زاده همه روزه در ایام ماه مبارک رمضان از ساعت 2:30 بامداد تا اذان صبح به صورت زنده و مستقیم به روی آنتن می رود .

«سر سفره خدا» عنوان برنامه زنده ویژه سحرگاهی ماه مبارک رمضان شبکه کودک و نوجوان است که به کارگردانی و تهیه کنندگی حمیدرضا عطارد در کانال نهال شبکه کودک و نوجوان، در دست تولید است. این مجموعه در ٣٠ قسمت ٧٠ دقیقه‌ای ویژه کودکان روزه اولی تولید می‌شود.

«سر سفره خدا» با بازیگری احسان مهدی و مجری‌گری حامد مدرس، توسط مریم سقلاطونی نوشته شده است.

سخنرانی های مذهبی:پای منبر علما

مانند سال های گذشته هر شبکه در ساعت های مشخصی برنامه سخنرانی دارد. شبکه یک سیما هر روز از ساعت 9:30 سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین خاتمی را روی آنتن می‌برد. شبکه دو سیما از ساعت 13:15 سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین انصاریان را پخش خواهد کرد. شبکه سه سیما ساعت 4:30 صبح  سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سید محمد میرباقری و حجت الاسلام والمسلمین عالی را ارائه خواهد کرد. شبکه چهار سیما نیز سخنرانی حضرت آیت الله جوادی آملی را ساعت 11 صبح را در برنامه های خود گنجانده است. شبکه پنج ساعت 10صبح  سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین پناهیان و ساعت 20 حجت الاسلام والمسلمین رفیعی را دارد و شبکه آموزش سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین راشد یزدی و مرحوم آیت الله مجتبی تهرانی را ساعت 8 صبح پخش خواهد کرد و شبکه قرآن نیز سخنرانی آیت الله ناصری را خواهد داشت.

ترتیل خوانی:تلاوت قرآن در ماه خدا

امسال در پخش روزانه یک جز قرآن کریم تغییراتی اعمال شده؛ علاوه بر اماکن متبرکه و اینکه هر شبکه یک برنامه جزخوانی به طور ثابت داشته است، از شش استان که قاریان ممتاز و قرائت قوی داشتند استفاده شده است.

در مجموع 15 ساعت تلاوت قرآن به شکل جز خوانی پخش خواهد شد؛ غیر از ساعت های خاص اگر هر بیننده‌ای که در این پانزده ساعت از بیست و چهار ساعت بخواهد یک جز قرآن را بخواند این امکان، در یکی از شبکه های سیما فراهم شده است.

شبکه یک بعد از نماز صبح از صحن انقلاب در حرم مطهر امام رضا (ع)، شبکه دو هر روز صبح ساعت 11 از حرم حضرت معصومه (س) که ویژه نوجوانان است پخش می شود.

ارتباط مستقیم شبکه سه در ساعت 14:45 از حرم حضرت معصومه (س) و همچنین شبکه چهار ساعت 11:30 از حرم حضرت احمدبن موسی (ع) و ارتباط با دو استان دیگر در ساعت 2:30 بامداد از دیگر ترتیل خوانی های این ماه مبارک است.

هر روز ارتباط شبکه پنج با حرم مطهر حضرت عبدالعظیم (ع) در ساعت 13:45 و با دو استان در ساعت 7 صبح، شبکه آموزش از مسجد مقدس جمکران و شبکه قرآن بعد از نماز صبح از آران و بیدگل و حرم حضرت هلال بن علی (ع) و دو استان هم در ساعات بعدازظهر به روی آنتن می رود.

همچنین شبکه های جام جم، تهران و کودک به ترتیب با حرم امام رضا (ع)، یکی از اماکن متبرکه استان تهران، و حرم امام رضا (ع) ترتیل خوانی را پخش می کنند.

شبکه افق هر روز ساعت 17:30 از مسجد گوهر شاد در حرم امام رضا (ع) تلاوت روزانه را به روح یکی از شهدای مدافع حرم هدیه می کند.

محمد حسین قلی‌پور

نويسنده سينمايى موسس و سردبير "اى من" موسس و سردبير سايت "Filmovies"

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده + 14 =

دکمه بازگشت به بالا